Wyniki eksperymentu przeprowadzonego przez naukowców z szwedzkiego Uniwersytetu Linkoeping sugerują, że być może trzeba będzie nieco złagodzić jedno z założeń teorii ewolucji Darwina - to o niedziedziczeniu cech nabytych.
Jak informuje w wydaniu dziennik sztokholmski "Sveska Dagbladet", prowadzący badania, prof. Per Jensen twierdzi, że wynik jego eksperymentu nie podważa teorii ewolucji. Jego zdaniem, w miarę zyskiwania nowej wiedzy należy po prostu korygować jej elementy. Jak powiedział prof. Per Jensen, kierujący zespołem naukowców, którzy przeprowadził eksperyment, okazało się, że zwierzęta mogą dziedziczyć umiejętność zachowań, których nauczyło się poprzednie pokolenie.
Według Charlesa Darwina, nabyte właściwości, takie jak np. nauczone zachowania, nie są dziedziczone. Eksperyment polegał na stworzeniu dla grupy 100 kur stresującego ptaki środowiska. Polegało to m.in. na dowolnie zmieniającej się długości dnia. Zwierzęta nie mogły w związku z tym zapamiętywać stałego rytmu pór karmienia oraz odpoczynku. Miały więc gorszą niż inne ptaki żyjące w uregulowanym "świecie" możliwość uczenia się.
Mimo że pisklęta wyklute ze złożonych przez nie jajek umieszczono w uregulowanym, bezstresowym środowisku, to jednak miały one takie same trudności w uczeniu się, jak ich "matki". Nie umiały np. zapamiętywać pór karmienia, mimo że odbywało się ono regularnie oraz równie regularnie następującego czasu odpoczynku. Postępowały tak jak poprzedzające je pokolenie żyjące w stresującym ptaki środowisku. Badania dowiodły też, że drugie pokolenie miało takie same zmiany genetyczne w mózgach, jak ich zestresowani "rodzice".
Zauważono ponadto, że kurczaki te wyróżniały się szybszym wzrostem niż potomstwo kur żyjących w bezstresowym środowisku. Ponadto były one bardziej aktywne i dominujące w wśród rówieśniczych ptaków. Według prof. Jensena może to świadczyć, że istoty żywe przekazują odpowiednią informację genetyczną swym następcom o zdobytych przez siebie doświadczeniach. Informację, która ma przygotować potomków do życia w podobnym środowisku, w jakim przyszło żyć wcześniejszemu pokoleniu.(PAP)