Student NEWS - nr 34 - okładka
W numerze m.in.
 
Humor dnia

- Co mają wspólnego fundusze z Unii Europejskiej i kosmici?
- Ciągle o nich słyszysz, ale nigdy nie widziałeś.

.            

Nauczyć się języka obcego!

 

Szkół językowych mamy w Polsce wiele. Praktycznie z tygodnia na tydzień powstają kolejne placówki. Dla dodania sobie atutów wiele z nich opracowuje 'autorskie' metody nauczania języka, obiecując nam perfekcyjne przyswojenie wiedzy przy minimalnym nakładzie czasu i starań. Gwarancjom i obietnicom nie ma końca. Jednym słowem żyć nie umierać.

Rzeczywistość jednak nie jest taka wspaniała. Żadna szkoła językowa nie zrobi z nas poliglotów ciągu jednej nocy. Jeśli chcemy poznać język, uzupełniając swoją wiedzę o kulturę danego kraju musimy uzbroić się dobre nastawienie, cierpliwość przygotować na sumienną i rzetelną pracę.

 

Metoda komunikatywna

Nie ma znajomości języka bez znajomości mowy. To właśnie na nią nacisk kładzie większość szkół językowych. Metoda komunikatywna zakłada maksymalny nacisk na naukę i praktykowanie konwersacji. Jednocześnie nie odbywa się to bez wprowadzania, w mniejszym stopniu niż mówienie jednak elementów gramatycznych oraz leksykalnych. Ważnym aspektem metody komunikatywnej jest nacisk na rozumienie ze słuchu oraz sprawne porozumiewanie się. Dopiero po opanowaniu metody konwersacji rozwijane są takie umiejętności jak zdolności pisania tudzież zdolności gramatycznych.

 

 

Metoda Callana - coraz bardziej popularna ale nie dla wszystkich

Metoda Callana zrobiła w ostatnich kilku latach prawdziwą furorę wśród szkół językowych zajmujących się nauczaniem języka angielskiego. Wiele z nich uczyniło z niej swój największy atut, przedstawiając Callana właśnie jako tą metodę mającą zrewolucjonizować naukę języka. Według jej twórców czas potrzebny na opanowanie języka skraca się aż czterokrotnie podczas korzystania właśnie z tej metody.

Orędownicy Callana twierdzą ponadto, że każdy z uczących się może stać się poliglotą. Głównym celem metody Callana jest osiągnięcie przez uczącą się osobę rozumienie języka mówionego z prędkością 180 słów na minutę. Taka bowiem prędkość jest optymalna i naturalna również dla języka ojczystego. W praktyce znaczy to bardzo intensywną pracę na zajęciach i równie intensywne praktykowanie umiejętności konwersacji. Każdy słuchach musi na zajęciach mówić, nie ma więc możliwości aby nie był aktywny podczas odbywanych rozmów.

 

Native speaker

Niewątpliwie to właśnie obcokrajowiec jest doskonałym wzorcem w zakresie wymowy i kwestii leksykalnych. Zajęć z native speakerem nie poleca się osobom na poziomie początkującym. Kiedy zaczynamy uczyć się języka, opieramy swoje umiejętności przede wszystkim na skrupulatnie zapisywanym w zeszycie tłumaczeniom słówek.

 

Kompromis w nauczaniu czyli Polak i obcokrajowiec

Kompromisem w nauczaniu języka przez cudzoziemców zdaje się być prowadzenie zajęć wspólnie przez native speakera oraz lektora polskiego. Wydaje się to być dobrym rozwiązaniem dla tych, którzy chcą mieć łączone elementy mówienia i gramatyki. Zasadą metody dualnej jest przeplatanie zajęć gramatycznych z tymi mówionymi. Pozwala to na zaspokojenie potrzeb nawet tych z najbardziej wybrednych słuchaczy i połączyć ze sobą to co najważniejsze - zarówno mówionego jak i pisemnego aspektu znajomości języka. Metoda dualna jest coraz częściej zalecana przy zdawaniu egzaminów na certyfikaty językowe, pozwala ona uniknąć monotonii związanej z ciągłym powtarzaniem wyznaczonych działów językowych ćwiczeń.