W numerze m.in.
Nauka języków
Zdrowie
Finanse
Praca i kariera
Bądź aktywny
Humor dnia
Komputerowiec podrywa laskę: |
Różnice między fotografią analogową i cyfrową
[1] POBÓR ENERGII Aparaty tradycyjne pracują często latami na jednej baterii, a niektóre starsze modele w ogóle obywają się bez prądu. Tymczasem cyfraki, a szczególnie modele kompaktowe, zużywają dużo energii. Zabawa zoomem, ustawianie ostrości, błądzenie po rozbudowanym menu, kadrowanie za pomocą wyświetlacza LCD czy wreszcie oglądanie wykonanych zdjęć na wbudowanym ekranie bardzo szybko rozładowują akumulatorki. Przy zakupie aparatu cyfrowego należy więc zwrócić uwagę na typ potrzebnych baterii. [2] SZYBKOŚĆ DZIAŁANIA Większość popularnych aparatów cyfrowych po przesunięciu włącznika ciągle jeszcze potrzebuje kilku sekund na osiągnięcie stanu gotowości do pracy. Ustawienie ostrości w niekorzystnych warunkach może zabrać jeszcze więcej czasu. To wszystko odbywa się dużo wolniej niż w modelach analogowych. [3] AKCESORIA I ZŁĄCZA Najtańsze cyfrówki nie są przeważnie wyposażone w złącza do podłączenia dodatkowego osprzętu. Kupując model do 1500 złotych, zapomnijmy o podłączeniu zewnętrznej lampy błyskowej, a najlepiej zapomnijmy o używaniu lampy w ogóle,bo wbudowana przeważnie daje sobie radę z oświetleniem osób oddalonych o co najwyżej trzy metry. Wiele prostych modeli nie pozwala także na montaż fi ltrów na obiektywie czy dołączanie nasadek pozwalających uzyskać szerszy kąt widzenia lub przybliżających oddalone obiekty. [4] CZUŁOŚĆ ISO Aby móc z ręki robić zdjęcia przy słabym świetle, w aparatach analogowych stosuje się fi lmy o wyższej czułości. W cyfrakach ten efekt uzyskujemy, wciskając po prostu przycisk (najprostsze modele regulują ten parametr automatycznie). Z reguły standardową czułość 100 możemy zwiększyć do ISO 800. Niestety, tak jak na błonach fi lmowych, za wyższą czułość płacimy pojawieniem się na zdjęciach szumu, czyli kolorowych kropek. [5] POJEMNOŚĆ PAMIĘCI Najpopularniejsze dzisiaj karty pamięci o pojemności od 128 do 512 MB wystarczą na zrobienie nawet kilkuset zdjęć w zależności od ustawionej rozdzielczości stopnia kompresji. Jeśli jednak w trakcie egzotycznych wakacji okaże się, że źle się obliczyliśmy i miejsce na karcie fl ash się skończyło, nie liczmy na to, że uda nam się kupić następną w pobliskim kiosku. Karty pamięci są dużo droższe od tradycyjnych fi lmów małoobrazkowych i trudno dostępne w popularnych miejscowościach wakacyjnych. [6] BALANS BIELI Choć istnieją specjalne fi lmy i fi ltry do fotografowania w świetle żarowym lub jarzeniowym, to amatorzy praktycznie z nich nie korzystają, godząc się na nieco nienaturalne kolory skóry przy sztucznym oświetleniu. W aparatach cyfrowych mamy możliwość korygowania barwy światła za pomocą regulacji balansu bieli. Nawet najprostsze cyberkompakty pozwalają wybrać między światłem żarowym (incandescent), jarzeniowym (fl uorescent),bezpośrednim światłem słonecznym w południe (sunlight), pochmurnym dniem (cloudy), cieniem w słoneczny dzień (shadow) i lampą błyskową (fl ash). [7] PUNKT WIDZENI ANiektóre aparaty cyfrowe wyposażone są w ruchome wyświetlacze lub mają przegubowe konstrukcje z obracanym w poziomie obiektywem. Za pomocą takich konstrukcji możemy fotografować z nietypowych, ale wygodnych pozycji na przykład trzymając aparat ponad głowami tłumu. Robiąc zdjęcie owadom, nie musimy już więcej kłaść się na ziemi. [8] BEZ ŁASKI LABORANTA Nie możesz się dogadać z pracownikami labów, którzy robiąc odbitki, nie potrafi ą zrozumieć Twoich intencji? Dzięki technologii cyfrowej sam wprowadzisz wszelkie korekty na domowym komputerze i wydrukujesz fotografi ę na drukarce optymalizowanej specjalnie do potrzeb drukowania zdjęć. Przed Tobą ocean możliwości oferowanych przez programy grafi czne i specjalne fi ltry. [9] KONIEC BAŁAGANU Nigdy wcześniej nie można było szybciej wyszukiwać zdjęć. Na jednej płycie CD zmieści się nawet do kilkuset fotografi i, a na DVD do kilku tysięcy. Popularne programy katalogujące pozwolą szybko znaleźć wybraną scenę. Nigdy więcej żmudnego przeszukiwania zakurzonych albumów. [10] CYFROWE LUSTRZANKI Jeśli mamy kolekcję dobrych obiektywów, zainteresujmy się cyfrowymi lustrzankami tej samej fi rmy, co nasz analog, by nadal korzystać z posiadanego osprzętu. Uwaga! Matryca w lustrzankach cyfrowych ma mniejsze rozmiary niż klatka fi lmu małoobrazkowego. Oznacza to, że obiektywy szerokokątne będą miały o połowę mniejszy kąt widzenia, ale za to teleobiektywy zwiększą swój zakres o tę samą wartość. K. W., Piotr Dębek Nowy miesięcznik o fotografii cyfrowej już w kioskach
DLACZEGO APARATY CYFROWE POTRZEBUJĄ INNYCH OBIEKTYWÓW
Tradycyjne obiektywy są tak konstruowane, by ostatnia soczewka rzucała obraz ukośnie na boczne obszary klatki fi lmu. Dla negatywu i slajdu nie stanowi to problemu. Matryca jest jednak znacznie mniejsza, a ponadto gorzej rejestruje światło padające pod kątem innym od prostego. DROGA ŚWIATŁA DO MATRYCY Od niedawna projektowane są specjalne obiektywy konstruowane z myślą o lustrzankach cyfrowych. Ich ostatnie soczewki wysyłają obraz prostopadle do elementu rejestrującego. Takie zoptymalizowane dla cyberlustrzanek obiektywy są oznaczane na przykład jako Digitally Integrated (seria Di fi rmy Tamron) lub DX (fi rmy Nikon). |
||