ANGIELSKI CZTERY RAZY SZYBCIEJ
O Metodzie Callana opowiada Małgorzata Matuszak- lektor Euro School
Refleks w używaniu języka obcego związany jest bardziej z organami mowy
niż mózgiem. Studenci powinni uczyć się mówić nie myśląc, bo na dłuższe
zastanawianie się w konfrontacji z native speakerem nie będzie czasu.
Podstawą Metody Callana jest to, że podczas lekcji student mówi i słucha
czterokrotnie więcej. Kursant jest zmuszony do myślenia 60 sekund na minutę,
bo grupa jest stale zasypywana przez lektora pytaniami i nigdy nie wiadomo na
kogo padnie następne. W Metodzie Callana student mówi przez całą lekcję,
czyli od 4-10 razy więcej niż w każdej innej metodzie nauczania.
Czterokrotnie skrócony czas nauki
Wg Uniwersytetu Cambridge student uczący się języka angielskiego w przeciętnej
szkole na świecie potrzebuje 350 godzin nauki (4 lata akademickie), aby osiągnąć
poziom egzaminu Cambridge Preliminary English Test (egzamin o stopień niższy
od First Certificate). Metoda Callana gwarantuje osiągnięcie tego poziomu po
około 80 godzinach (1 roku akademickim), natomiast First Certificate po około
160 godzinach.
Metoda Callana gwarantuje sukces.
Po pierwszych trzydziestu lekcjach szkoła ocenia tempo nauki danego ucznia
Dzieli liczbę paragrafów, której trzeba się nauczyć, aby osiągnąć poziom
egzaminu First Certificate, przez liczbę paragrafów, jaką kursant przyswaja w
czasie jednej lekcji. W rezultacie daje to liczbę lekcji, jaką potrzebuje uczeń,
aby ogarnąć materiał. Szkoła gwarantuje uczniowi tę liczbę lekcji, powiększoną
o odsetek pokrywający spóźnianie i nieobecności
Kolejność: ucho, usta, oko, ręka.
Ta zasada ma w Metodzie Callana ogromne znaczenie. Student najpierw słyszy
nowe słowo. Potem sam je wymawia odpowiadając na pytanie lektora a następnie
poznaje jego pisownię podczas czytania i na koniec uczy się je pisać w czasie
dyktand.
Powtarzać, powtarzać i jeszcze raz powtarzać.
Powtarzanie wszystkiego czterokrotnie gwarantuje płynność mówienia,
rozumienia oraz trwałość świeżo zdobytej wiedzy. W Metodzie Callana
regularnie zadaj się te same pytania każdego dnia aż do chwili, gdy wszyscy
studenci będą je rozumieli i reagowali z odpowiednią prędkością.
Mówienie jak najszybciej
Metoda Callana maksymalizuje czas poświęcony na naukę podczas zajęć. Od
pierwszej lekcji nauczyciel mówi do studentów z prędkością od 200 do 240 słów
na minutę. Oznacza to, że tempo konwersacji jest znacznie szybsze niż podczas
normalnej rozmowy, kiedy używamy około 150 do 180 słów na minutę.
W konsekwencji student słyszy 13200 słów w ciągu godziny. Słysząc i
wymawiając więcej słów podczas zajęć, student uczy się szybciej.
Zapobiega to znużeniu, zmusza do skupienia oraz ogranicza możliwość tłumaczenia
wszystkiego na język ojczysty.