Wybieramy szkołę językową
10 pytań, zalecanych przez Mike Mills English,
które należy zadać wybierając szkołę językową
1. Czy nauczyciele są nauczycielami ?
Hm, trochę dziwne pytanie ale tylko pozornie.
Niektórzy ludzie pracujący jako nauczyciele
nie posiadają odpowiednich kwalifi
kacji nauczycielskich. Wyobraź sobie, że
masz uczyć obcokrajowca języka polskiego
i że nie znasz jego języka. To dopiero byłoby
trudne! Nauczanie to praca dla profesjonalistów.
Jeżeli ktoś nie ma kwalifi kacji, wtedy
nie jest nauczycielem.
2. Jak potencjalni studenci są przydzielani
do odpowiednich grup: na podstawie
testu gramatycznego czy też testu gramatycznego
i rozmowy?
Niemożliwe jest prawidłowe przydzielenie
słuchacza do grupy bez oceny jego
umiejętności mówienia, szczególnie na wyższych
poziomach. Na przykład, na egzaminach
Cambridge tylko 20% oceny ogólnej
stanowi gramatyka. Rozmowa kwalifi kacyjna
ocenia zarówno umiejętności mówienia
jak i słuchania, które stanowią 40 % ogólnej
oceny egzaminu Cambridge.
Podczas nauki języków obcych nie zapominajcie o książkach i słownikach
(na zdjęciu Główna Księgarnia Naukowa im. B. Prusa, ul. Krakowskie Przedmieście 7)
|
3. Jaką metodę nauczania stosuje
szkoła?
Uważaj na metodę, albowiem nie ma niczego
groźniejszego niż system doskonały!
Wiemy od dawna, że ludzie uczą się na
różne sposoby. Niemożliwe, żeby jedna
metoda była dobra dla wszystkich. Jeżeli
ktoś twierdzi, że uczy 3, 4, czy nawet 5 razy
szybciej, spytaj się "szybciej niż co?"
4. Jaka jest przeciętna i maksymalna
wielkość grup?
Prawdą jest, że im mniejsza grupa tym lepiej.
Ale prawdą jest również, że przy mniej
niż 4 studentów w grupie, trudno jest wykorzystać
w pełni możliwości różnych metod
nauczania.
5. Czy mogę zobaczyć sale? Jakie one
są?
Bez względu na to jak ładnie wygląda pomieszczenie,
gdzie zapisywani są przyszli
słuchacze, niekoniecznie tam będziesz miał
zajęcia. Poproś o oprowadzenie po wszystkich
salach. Zobacz, czy są duże i jak są
wyposażone. Czy są magnetofony, TV, video,
rzutniki pisma, wygodne krzesła. Im
więcej pomocy, tym lepiej. Jest to również
wskaźnik tego, czy uczenie jest w tej szkole
ważne.
6. Czy przeprowadzane są lekcje
pokazowe?
Rozumiem dlaczego takie lekcje mogą
cieszyć się popularnością, mimo iż w mojej
szkole ich nie ma i to z dwóch powodów:
a) wiele osób przychodzi tylko dlatego, że
lekcja jest darmowa bez intencji podjęcia
nauki w tej szkole, b) jest to podobne do sytuacji,
gdy ktoś zażąda zwrotu pieniędzy za
fi lm, który oglądał przez 5 minut.
7. Czy mam jakieś gwarancje?
Wiele szkół oferuje teraz gwarancje, ale
jak sprawdzić to co gwarantują? Np., jeśli
gwarantują "postęp w nauce", to najlepszą
miarą są egzaminy zewnętrzne, jak np. matura,
egzaminy Cambridge, LCCI itd. Zapisując
się na kurs nie zakładasz przecież, że
Twój angielski się pogorszy, więc ta gwarancja,
że Twój angielski się polepszy, nie znaczy
wiele.
8. W jaki sposób szkoła zachęca
studentów do współpracy?
Grupa, która współpracuje, to jak dobra
drużyna piłkarska. Razem osiąga więcej niż
osobno. Jak szkoła wspiera tego typu zachowania?
9. Czy szkoła ma podpisaną umowę
z jakimś wydawcą na wyłączność używania
tylko jego materiałów?
Jeżeli taka umowa istnieje, wtedy dodatkowe
są książki do czytania, ćwiczenia itd.
Jest to doskonały układ w przypadku szkół
podstawowych lub średnich, ale nie służy
interesom szkół językowych. Dlaczego?
A dlatego, że żaden wydawca nie jest w stanie
zaspokoić potrzeb uczących się od poziomu
zerowego po zaawansowany i dla
każdej grupy wiekowej. Jest to niemożliwe!
Jeżeli szkoła rzeczywiście chce dać najlepszy
podręcznik dla każdego nauczanego poziomu,
wtedy prawdopodobieństwo, że one
wszystkie będą pochodziły od tego samego
wydawcy jest niewielkie.
10. Czy właścicielem jest biznesmen
czy nauczyciel?
Tak jak najlepsze restauracje prowadzone
są przez kucharzy, tak fakt, że szkoła prowadzona
jest przez nauczyciela przemawia na
jej korzyść.