Student NEWS - nr 20 - okładka
W numerze m.in.
 
Humor dnia
Jakimi podobnymi cechami charakteryzują się student i pies?
- Jak im się zadaje pytanie to mają taki mądry wzrok.
.            

Wybieramy szkołę językową

10 pytań, zalecanych przez Mike Mills English, które należy zadać wybierając szkołę językową

1. Czy nauczyciele są nauczycielami ?
Hm, trochę dziwne pytanie ale tylko pozornie. Niektórzy ludzie pracujący jako nauczyciele nie posiadają odpowiednich kwalifi kacji nauczycielskich. Wyobraź sobie, że masz uczyć obcokrajowca języka polskiego i że nie znasz jego języka. To dopiero byłoby trudne! Nauczanie to praca dla profesjonalistów. Jeżeli ktoś nie ma kwalifi kacji, wtedy nie jest nauczycielem.

2. Jak potencjalni studenci są przydzielani do odpowiednich grup: na podstawie testu gramatycznego czy też testu gramatycznego i rozmowy?
Niemożliwe jest prawidłowe przydzielenie słuchacza do grupy bez oceny jego umiejętności mówienia, szczególnie na wyższych poziomach. Na przykład, na egzaminach Cambridge tylko 20% oceny ogólnej stanowi gramatyka. Rozmowa kwalifi kacyjna ocenia zarówno umiejętności mówienia jak i słuchania, które stanowią 40 % ogólnej oceny egzaminu Cambridge.


Podczas nauki języków obcych nie zapominajcie o książkach i słownikach
(na zdjęciu Główna Księgarnia Naukowa im. B. Prusa, ul. Krakowskie Przedmieście 7)

3. Jaką metodę nauczania stosuje szkoła?
Uważaj na metodę, albowiem nie ma niczego groźniejszego niż system doskonały! Wiemy od dawna, że ludzie uczą się na różne sposoby. Niemożliwe, żeby jedna metoda była dobra dla wszystkich. Jeżeli ktoś twierdzi, że uczy 3, 4, czy nawet 5 razy szybciej, spytaj się "szybciej niż co?"

4. Jaka jest przeciętna i maksymalna wielkość grup?
Prawdą jest, że im mniejsza grupa tym lepiej. Ale prawdą jest również, że przy mniej niż 4 studentów w grupie, trudno jest wykorzystać w pełni możliwości różnych metod nauczania.

5. Czy mogę zobaczyć sale? Jakie one są?
Bez względu na to jak ładnie wygląda pomieszczenie, gdzie zapisywani są przyszli słuchacze, niekoniecznie tam będziesz miał zajęcia. Poproś o oprowadzenie po wszystkich salach. Zobacz, czy są duże i jak są wyposażone. Czy są magnetofony, TV, video, rzutniki pisma, wygodne krzesła. Im więcej pomocy, tym lepiej. Jest to również wskaźnik tego, czy uczenie jest w tej szkole ważne.

6. Czy przeprowadzane są lekcje pokazowe?
Rozumiem dlaczego takie lekcje mogą cieszyć się popularnością, mimo iż w mojej szkole ich nie ma i to z dwóch powodów: a) wiele osób przychodzi tylko dlatego, że lekcja jest darmowa bez intencji podjęcia nauki w tej szkole, b) jest to podobne do sytuacji, gdy ktoś zażąda zwrotu pieniędzy za fi lm, który oglądał przez 5 minut.

7. Czy mam jakieś gwarancje?
Wiele szkół oferuje teraz gwarancje, ale jak sprawdzić to co gwarantują? Np., jeśli gwarantują "postęp w nauce", to najlepszą miarą są egzaminy zewnętrzne, jak np. matura, egzaminy Cambridge, LCCI itd. Zapisując się na kurs nie zakładasz przecież, że Twój angielski się pogorszy, więc ta gwarancja, że Twój angielski się polepszy, nie znaczy wiele.

8. W jaki sposób szkoła zachęca studentów do współpracy?
Grupa, która współpracuje, to jak dobra drużyna piłkarska. Razem osiąga więcej niż osobno. Jak szkoła wspiera tego typu zachowania?

9. Czy szkoła ma podpisaną umowę z jakimś wydawcą na wyłączność używania tylko jego materiałów?
Jeżeli taka umowa istnieje, wtedy dodatkowe są książki do czytania, ćwiczenia itd. Jest to doskonały układ w przypadku szkół podstawowych lub średnich, ale nie służy interesom szkół językowych. Dlaczego? A dlatego, że żaden wydawca nie jest w stanie zaspokoić potrzeb uczących się od poziomu zerowego po zaawansowany i dla każdej grupy wiekowej. Jest to niemożliwe! Jeżeli szkoła rzeczywiście chce dać najlepszy podręcznik dla każdego nauczanego poziomu, wtedy prawdopodobieństwo, że one wszystkie będą pochodziły od tego samego wydawcy jest niewielkie.

10. Czy właścicielem jest biznesmen czy nauczyciel?
Tak jak najlepsze restauracje prowadzone są przez kucharzy, tak fakt, że szkoła prowadzona jest przez nauczyciela przemawia na jej korzyść.

Mike Mills ENGLISH