Student NEWS - nr 43 - okładka
W numerze m.in.
 
Humor dnia

Student poszedł zdawać egzamin, ale niewiele umiał. W końcu zniecierpliwiony profesor zadał pytanie:
- Ile żarówek jest w tym pokoju?
- 10 - odpowiedział po chwili zdezorientowany student.
- Niestety, 11 - powiedział profesor wyciągając żarówkę z kieszeni i wpisał do indeksu bańkę.
Student poszedł zdawać drugi raz. Gdy padło pytanie o żarówki, po chwili zastanowienia odpowiedział:
- 11.
Na co profesor:
- Ja nie mam w kieszeni żarówki.
- Ale ja mam, panie profesorze...

.            

Rozpoczynamy działalność gospodarczą

 

Podjąłeś już decyzję, że Twoja kariera związana będzie z prowadzeniem własnego biznesu. Teraz  musisz odpowiedzieć sobie na podstawowe pytanie, w jakim sektorze gospodarki startować? Przykłady karier wielu biznesmenów wskazują, że sukces ich przedsięwzięcia tkwił w trafnym pomyśle i właściwym rozpoznaniu potrzeb rynku.

Podjąć działalność gospodarczą wolno każdemu na równych prawach, z zachowaniem warunków określonych w przepisach. Zatem każdy może wykonywać dowolną działalność, pod warunkiem, że nie ogranicza tego prawo.

Ze względów bezpieczeństwa, ochrony interesów konsumentów i państwa istnieje obowiązek uzyskiwania zezwoleń i koncesji przy wykonywaniu niektórych rodzajów działalności (np. przy handlu bronią czy budowie autostrad). Nie można też, np. otworzyć gabinetu lekarskiego, nie mając odpowiednich uprawnień zawodowych. To samo dotyczy wykonywania zawodu adwokata i radcy prawnego, doradcy podatkowego, notariusza czy biegłego rewidenta. Decyzja o tym, co robić w ramach uruchamianej działalności gospodarczej, należy do Ciebie. Twoja firma może mieć charakter produkcyjny lub usługowy (handel też jest formą usługi). Działalność produkcyjna (wytwórcza) prowadzona jest głównie w przemyśle, pozostałe dziedziny gospodarki przede wszystkim opierają się na świadczeniu różnych usług.

Co będę wytwarzał czyli produkcja

Efektem działalności produkcyjnej jest produkt. W zależności od tego, co będziesz wytwarzać, w takim miejscu na rynku będzie działać Twoja firma. Gdy będziesz produkować np. cholewki czy obcasy, odbiorcami będą fabryki produkujące buty, natomiast gdy będziesz wytwarzać buty, odbiorcami będą już bezpośrednio klienci lub pośrednio hurtownie, albo sklepy obuwnicze.

Produkcją podstawową w zakładach odzieżowych są ubrania, a w zakładach cukierniczych wafelki i cukierki. Niemal w każdej firmie można dodatkowo produkować na własny użytek narzędzia, energię lub też wykonywać usługi remontowe. Taka wytwórczość to produkcja pomocnicza. Warto też pomyśleć o zagospodarowaniu pozostałości po produkcji i z powodzeniem sprzedać je na rynku. Np. z produkcji cholewek do butów zostają duże skrawki skóry, z których można wykonać paski do spodni - będzie to produkcja uboczna. Asortyment produkcji to zestaw wyrobów (i ewentualnie usług) produkowanych przez daną firmę - np. w firmie cholewkarskiej będą to cholewki, ale też paski do spodni, czy skórzane rękawiczki, a w firmie cukierniczej - wafelki, cukierki czy baton-smakołyk, wytwarzany z „odpadów” pierwotnych wyrobów. Na tych przykładach widać, jak może się zmieniać profil produkcji firmy - firma cholewkarska zaczynała od cholewek, chcąc jednak się rozwinąć, zaczęła produkować paski do spodni, a za jakiś czas może także wytwarzać rękawiczki.

Stale rosnący rynek usług

Usługi to pozaprzemysłowa działalność gospodarcza, mająca na celu bezpośrednie zaspokajanie potrzeb klientów.

W ostatnich latach rozwinęły się firmy świadczące usługi przez Internet, np. sklepy internetowe czy firmy funkcjonujące tylko wirtualnie. Cała ich działalność odbywa się w sieci, klienci nie mają z nimi bezpośredniego kontaktu. Przedsiębiorstwa te często nie mają nawet biur, choć naiwnością byłoby sądzić, że nie wymagają żadnego fizycznego miejsca do działania. Trzeba przecież gdzieś postawić komputer, a sklep internetowy musi mieć magazyn na sprzedawane towary, nawet jeśli cała działalność odbywa się w domu przedsiębiorcy. Musi on posiadać specjalistyczne umiejętności i stały dostęp do Internetu.

W działalności usługowej ważnym elementem jest udzielanie gwarancji, gdyż zapewnia ona klienta, że usługa jest dobrze wykonana, ma charakter trwały, a w razie wystąpienia usterki lub ujawnienia wady usuwa się ją bezpłatnie. Pracownicy firm usługowych powinni także służyć fachowym doradztwem, a często (krawiectwo, fryzjerstwo) pomagać klientom w podjęciu decyzji.

A może handel?

W dzisiejszym handlu na rynku coraz częściej spotyka się firmy łączące działalność hurtową i detaliczną. I znów przykład z butami: przedsiębiorca może w dużych ilościach kupować buty u producenta i dalej sprzedawać je do sklepów obuwniczych - będzie to działalność hurtowa. Może też kupować buty u producenta lub hurtownika i sprzedawać je bezpośrednio klientom - wówczas będzie to działalność detaliczna. Ale może też kupować duże ilości butów u producenta i sprzedawać je zarówno sklepom, jak i pojedynczym klientom, łącząc działalność hurtową i detaliczną.

Aby prowadzić działalność handlową:

• musisz mieć odpowiednio wyposażony lokal (np. sklep) lub miejsce (np. wynajęte lub wykupione na bazarze czy targu),

• musisz nawiązać współpracę z hurtownikami lub producentami,

• musisz mieć magazyn i środek transportu (gdy sam będziesz dowozić towar) lub umowy z dostawcami, którzy towar dostarczą,

• jeżeli przepisy tego wymagają - np. przy sprzedaży alkoholu lub prowadzeniu apteki - musisz otrzymać koncesję lub zezwolenie,

• musisz kupić kasę fiskalną i urządzenia niezbędne do sprzedaży określonych produktów (np. lodówkę).

Nowoczesny handel wiąże się też coraz częściej z usługami transportowymi, np. z dostarczaniem nabytego towaru do domu.

Siła tkwi w różnorodności

Obserwując uważnie rynek nietrudno zauważyć, że coraz więcej firm nie poprzestaje na jednym - łączą produkcję z handlem, handel z usługami, produkcję z usługami lub produkcję z handlem i usługami. Przykładowo, w wielu zakładach fryzjerskich z powodzeniem sprzedaje się kosmetyki przeznaczone do pielęgnacji włosów, piekarz dostarcza bułki odbiorcom i sprzedaje wypieki w firmowym sklepie przy piekarni. Wszystko to zwiększa jego szansę utrzymania się na rynku.

 


Na sukces w prowadzeniu własnej firmy ma wpływ wiele różnorodnych czynników. O ile na czynniki zewnętrzne nie masz większego wpływu to właściwa samoocena może ci pomóc we właściwym wyborze zakresu jak i formy prowadzonej działalności.

Wiele cech Twojej osobowości i predyspozycji będzie miała kluczowe znaczenie dla sukcesu który odniesiesz jako prywatny przedsiębiorca. Więc:

• Musisz by świadom ponoszenia ryzyka - nic nie daje gwarancji, że Twój pomysł odniesie sukces, dlatego powinieneś żyć z tą świadomością.

• Na pewno nie obędzie się bez konieczności zarządzania finansami, to podstawa - czyli pożyczanie, księgowanie, inwestowanie pieniędzy

• Czy kiedyś sprzedawałeś lub posiadasz taką umiejętność – w Twojej firmie, nieważne czy to produkcyjnej czy świadczącej usługi, jedną z miar sukcesu będzie osiągnięcie wysokiej sprzedaży.

• Przydadzą się umiejętności marketingowe - czyli dobre planowanie i wdrażanie idei i pomysłu.

• Będziesz musiał by przywódcą - to Ty jako właściciel jesteś liderem, osobą, która we właściwy sposób kieruje biznesem.

• I musisz znaleźć silną motywację - tak byś każdego dnia czuł silny zapał i chęć działania.

• Optymizm – niezbędny by widzieć więcej zalet i okazji dla własnej firmy niż wad i problemów, co może okazać się gwarancją sukcesu.

• I musisz mieć intuicję - która będzie pomocna w działaniu na rynku biznesu i dzięki której będziesz częściej odnosić sukcesy zawodowe.

 Zastanów się czy posiadasz, chociaż część z tych cech, przeanalizuj swoją osobowość i wczuj się w rolę prywatnego przedsiębiorcy. Jeśli ocena wypadnie pozytywnie istnieje duże prawdopodobieństwo, że uda Ci się poprowadzić i rozwinąć własny interes.