Znane marki wywierają na nasz mózg wyraźny wpływ, co sprawia, że chętniej kupujemy markowe produkty - poinformowano na dorocznym zjeździe Radiological Society of North America (RSNA).
Podczas pierwszych tego rodzaju badań naukowcy z uniwersytetu Ludwiga-Maximiliana w Monachium stwierdzili, że niezależnie od kategorii produktów, "mocne" marki wpływają na aktywność pewnych obszarów mózgu.
Zastosowano technikę czynnościowego rezonansu magnetycznego (fMRI), która pozwala śledzić przemianę materii w komórkach mózgu. Zespół doktor Christin Born przebadał 20 dorosłych kobiet i mężczyzn. Wszyscy byli praworęczni, mieli przeciętnie po 28 lat i wyższe wykształcenie.
Badanym prezentowano serie wyświetlanych przez trzy sekundy obrazów symboli marek samochodów oraz firm ubezpieczeniowych - zarówno dobrze znanych, jak i mało popularnych. Badani mieli oceniać swoje odczucia co do marki, wciskając odpowiedni guzik. Wypełniali również kwestionariusz.
Okazało się, że dobrze znane marki aktywowały obszary mózgu związane z pozytywnymi emocjami, samoidentyfikacją i nagrodą. Bardziej znane marki zmuszały także mózg do mniejszego wysiłku. Natomiast mało znane wymagały przeszukiwania pamięci i budziły negatywne emocje.(PAP)