Sztuczni nauczyciele w internecie coraz bliżej

System sztucznej inteligencji, który zastąpi osobisty kontakt z nauczycielem podczas uczestnictwa w masowych kursach internetowych, opracowali badacze z Uniwersytetu Stanforda w Kalifornii – informuje New Scientist.

Co tydzień dziesiątki tysięcy ludzi na świecie biorą udział w otwartych, masowych kursach internetowych. Duża część uczy się programowania - jest to jeden z najpopularniejszych tematów tego typu kursów. Dla wielu jest to okazja do zdobycia dodatkowej wiedzy lub kwalifikacji czy rozwijania zainteresowań - najczęściej zupełnie bezpłatnie. Wadą takiego kursu jest, że żaden nauczyciel nie da rady zająć się każdym problemem swoich uczniów i indywidualnie rozwiać ich wątpliwości - uczestników jest po prostu za dużo.

Programiści z Uniwersytetu Stanforda postanowili przyczynić się do rozwiązania tego problemu. Zaprojektowali system sztucznej inteligencji, który jest w stanie pomóc tym, którzy zdecydowani się poznać tajniki programowania droga internetową. Program nazwany Codewebs przeczesuje linijki kodu zaproponowane przez studenta, analizuje je i przesyła spersonalizowane zestawienie popełnionych błędów, wskazówki dotyczące ich poprawienia oraz ogólną ocenę pracy. Tak dokładna analiza byłaby trudna dla nauczyciela-człowieka, nawet w tradycyjnej, względnie niewielkiej, klasie.

Codewebs pracuje na bazie danych serwisu Coursera, jednego z największych portali oferujących otwarte kursy internetowe. Program rozbija prace domowe z programowania na małe kawałki kodu i kategoryzuje je. Każda nowa praca jest w ten sposób rozbierana na części. Pozwala to nie tylko na ocenę poprawności rozwiązania, ale także jego oryginalności.

"Program rozumie zadane w trakcie kursu prace niesamowicie dobrze" - powiedział Chris Piech, jeden z twórców Codewebs. "Jeśli student prześle pracę domową, nie tylko dowie się, czy wykonał zadanie dobrze i podobnie jak jego rówieśnicy, ale także jeśli jego rozwiązanie wygląda na niekorzystny dla procesu uczenia się, możemy mu zwrócić na to uwagę" - dodał.

Sanjit Seshia z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley podkreśla, że sztuczna inteligencja może pomóc nie tylko studentom programowania. Jego studenci uczą się robotyki i budując roboty w wirtualnym laboratorium otrzymują instrukcje i komentarze od wirtualnego nauczyciela. Podobnie Piech, twórca Codewebs, stwierdził, że programowanie było oczywistym pierwszym wyborem dla wirtualnego nauczyciela, bo było na niego największe zapotrzebowanie - na świecie brakuje ludzi, którzy mogliby tego uczyć. Piech zapowiada, że następnym krokiem będzie wirtualny nauczyciel kursów matematyki.

Photo: public domain, Wikimedia Commons

opublikowano: 2013-11-27
Komentarze
Polityka Prywatności