System sztucznej inteligencji, który zastąpi osobisty kontakt z nauczycielem podczas uczestnictwa w masowych kursach internetowych, opracowali badacze z Uniwersytetu Stanforda w Kalifornii – informuje New Scientist.
Programiści z Uniwersytetu Stanforda postanowili przyczynić się do rozwiązania tego problemu. Zaprojektowali system sztucznej inteligencji, który jest w stanie pomóc tym, którzy zdecydowani się poznać tajniki programowania droga internetową. Program nazwany Codewebs przeczesuje linijki kodu zaproponowane przez studenta, analizuje je i przesyła spersonalizowane zestawienie popełnionych błędów, wskazówki dotyczące ich poprawienia oraz ogólną ocenę pracy. Tak dokładna analiza byłaby trudna dla nauczyciela-człowieka, nawet w tradycyjnej, względnie niewielkiej, klasie.
Codewebs pracuje na bazie danych serwisu Coursera, jednego z największych portali oferujących otwarte kursy internetowe. Program rozbija prace domowe z programowania na małe kawałki kodu i kategoryzuje je. Każda nowa praca jest w ten sposób rozbierana na części. Pozwala to nie tylko na ocenę poprawności rozwiązania, ale także jego oryginalności.
"Program rozumie zadane w trakcie kursu prace niesamowicie dobrze" - powiedział Chris Piech, jeden z twórców Codewebs. "Jeśli student prześle pracę domową, nie tylko dowie się, czy wykonał zadanie dobrze i podobnie jak jego rówieśnicy, ale także jeśli jego rozwiązanie wygląda na niekorzystny dla procesu uczenia się, możemy mu zwrócić na to uwagę" - dodał.
Sanjit Seshia z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley podkreśla, że sztuczna inteligencja może pomóc nie tylko studentom programowania. Jego studenci uczą się robotyki i budując roboty w wirtualnym laboratorium otrzymują instrukcje i komentarze od wirtualnego nauczyciela. Podobnie Piech, twórca Codewebs, stwierdził, że programowanie było oczywistym pierwszym wyborem dla wirtualnego nauczyciela, bo było na niego największe zapotrzebowanie - na świecie brakuje ludzi, którzy mogliby tego uczyć. Piech zapowiada, że następnym krokiem będzie wirtualny nauczyciel kursów matematyki.