Poduszki powietrzne a wzrost

Poduszki powietrzne w samochodach dobrze chronią tylko pasażerów przeciętnego wzrostu - od 1,6 metra do 1,8 metra. Natomiast osobom bardzo wysokim bądź niskim mogą przynieść więcej szkód niż pożytku - wynika z najnowszych badań naukowców z USA.

Do takich wniosków doszli badacze z Oregon Health and Science University w Portland, którzy szczegółowo przeanalizowali dane z wypadków samochodowych zebrane w ciągu 11 lat. Informacje te dotyczyły łącznie ponad 67 tys. osób - kierowców i pasażerów siedzących z przodu, z czego poważnych obrażeń doznało 2,5 proc. kierowców i 2,6 proc. pasażerów.

Sprawdzano, czy ochronna funkcja poduszek powietrznych może zależeć od wzrostu i masy ciała człowieka. Okazało się, że choć poduszki powietrzne w umiarkowanym stopniu chroniły ludzi przeciętnego wzrostu (od 1,6 do 1,8 metra), to w przypadku osób bardzo wysokich - powyżej 1,9 m, bądź bardzo niskich - poniżej 1,5 metra, nawet zwiększały ryzyko urazu. Masa ciała nie wpływała w tym wypadku na odsetek urazów. "Nasze najnowsze dane wskazują, że w przypadku osób niskich, jak i wysokich, poduszki powietrzne zwiększają ryzyko urazów zamiast je obniżać" - podkreśla prowadzący badania dr Craig Newgard.

Zdaniem Newgarda, odkrycie to jest o tyle istotne, że obecnie tzw. inteligentne (wielostopniowe) poduszki powietrzne otwierają się identyfikując posturę pasażera na podstawie masy ciała. "Poduszki powietrzne zostały zaprojektowane po to, by chronić pasażerów samochodów, ale badania prowadzone w ostatnich 10-15 latach sugerują, że niektórym grupom osób, np. dzieciom, mogą one przynieść więcej szkód niż pożytku" - komentuje badacz. Newgard radzi wysokim lub niskim pasażerom samochodów, żeby w miarę możliwości wybierali tylne siedzenia.

Z wieku badań wynika, że są one bezpieczniejsze, nie tylko ze względu na poduszki powietrzne, podkreśla. Z kolei wysocy i niscy kierowcy powinni, według badacza, siadać jak najdalej od poduszki powietrznej, w odległości przynajmniej 30,5 cm. Najlepszym rozwiązaniem byłoby jednak montowanie w każdym samochodzie przycisków pozwalających pasażerom blokować poduszkę. Naukowcy zaprezentowali wyniki swoich badań na spotkaniu towarzystwa Society for Academic Emergency Medicine w Chicago. (PAP)


Komentarze
Polityka Prywatności