Używanie kalkulatorów nie pogarsza zdolności do liczenia w pamięci

Używanie przez uczniów kalkulatorów nie pogarsza ich zdolności do liczenia w pamięci - czytamy w najnowszym badaniu opublikowanym przez pedagogów Rudolfa Beera i Susanne Martinuzzi z Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Wiedniu.

Badanie przeprowadzono wśród pięcioklasistów w czterech wiedeńskich szkołach. Uczniowie zostali podzieleni na dwie grupy, z których jedna dostała kalkulatory, a druga była zdana na liczenie w pamięci. Obie grupy otrzymały ponadto program komputerowy, który pomagał im ćwiczyć rachowanie w pamięci.

Umiejętność liczenia bez pomocy kalkulatora sprawdzono trzykrotnie: na początku, w połowie i na końcu roku szkolnego. Za każdym razem uczniowie wykonywali w ciągu trzech minut możliwie jak najwięcej działań z zakresu dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia. Eksperyment wykazał, że obie grupy w porównywalnym stopniu opanowały liczenie w pamięci. Grupa bez kalkulatorów minimalnie lepiej mnożyła i dzieliła, natomiast grupa z kalkulatorami była trochę lepsza w dodawaniu i odejmowaniu. (PAP)


ostatnia zmiana: 2008-03-27
Komentarze
Polityka Prywatności