Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) weźmie udział w międzynarodowej akcji "Miesiąc Przeciwdziałania Oszustwom", skierowanej przeciwko niechcianej korespondencji elektronicznej, czyli tzw. spamowi.
Jak informuje Urząd 28 lutego, akcja "Miesiąc Przeciwdziałania Oszustwom", która potrwa przez marzec, to inicjatywa Międzynarodowej Sieci Ochrony Konsumentów (ICPEN), zrzeszającej 33 państwa, w tym Polskę.
W ramach akcji, UOKiK przeprowadzi wiele działań, zmierzających do upowszechniania informacji o prawnych możliwościach zwalczania niechcianej korespondencji przesyłanej drogą elektroniczną (spamu). Adresatami akcji będą nie tylko konsumenci, ale także pracownicy administracji, organów ścigania oraz przedsiębiorcy funkcjonujący na rynku usług internetowych.
Urząd zorganizuje 14 marca konferencję naukową poświęconą bezpieczeństwu w internecie, a w zwłaszcza problematyce niechcianej korespondencji przesyłanej drogą elektroniczną. Przy współpracy z Polską Izbą Informatyki i Telekomunikacji odbędzie się również spotkanie dostawców usług internetowych w celu skoordynowania działań dotyczących zwalczania spamu oraz zainicjowania prac nad kodeksem dobrych praktyk w tym zakresie.
Jak wynika z badań firmy Ferris Research, aż 60 proc. wysyłanych codziennie e-maili to spam. Dziennie wysyła się na świecie 25 miliardów e-maili, z czego 15 mld stanowi niechciana korespondencja. Spamu jest obecnie tak dużo, iż najwięksi dostawcy internetu i firmy prowadzące konta poczty elektronicznej zastanawiają się nad wprowadzeniem opłaty za wysyłanie e-maili, zwanej elektronicznym znaczkiem pocztowym.
Według "The New York Timesa", brak rozwiązań antyspamowych spowoduje, iż około 2012 roku poczta elektroniczna przestanie funkcjonować, ponieważ spam będzie stanowił 99,99 proc. przesyłanych nią treści. Obecnie spamer potrafi wysłać 2-3 mln e-maili spamowych dziennie. MGA