Wraz ze wzrostem popularności zakupów internetowych, rośnie również liczba powiązanych z nimi oszustw, wyłudzeń oraz fałszerstw. Wzrost świadomości kupujących nie wyeliminuje wszystkich zagrożeń powiązanych z zakupami w sieci, jednak proste działania prewencyjne zminimalizują ryzyko z nimi powiązane. Jak kupować bezpiecznie, a do tego cieszyć się towarami nabytymi po korzystnej cenie?
Klienci nabywający towary i usługi przez internet rzadko są całkowicie świadomi przysługujących im praw, mimo że różnią się one od tych stosowanych w przypadku zakupów w tradycyjnym sklepie. Odpowiednie ustawy regulujące formę i tryb sprzedaży w sklepach internetowych gwarantują np. odstąpienie od umowy i zwrot towaru w ciągu 10 dni bez konieczności podania przyczyny, jednak wymuszają w takim przypadku także konieczność przekazania pisemnego oświadczenia. Każdy profesjonalny i rzetelny sprzedawca internetowy doskonale zdaje sobie sprawę z ciążących na nim obowiązków względem nabywców. Paradoksalnie jednak, żadne z obowiązujących przepisów nie uchronią kupujących przed, niestety coraz częściej zdarzającymi się, oszustwami czy wyłudzeniami.
Skontroluj sprzedawcę
Jak ustrzec się przed nieuczciwym sprzedawcą? Pierwszym krokiem w kontakcie z nieznanym dotąd sklepem internetowym, powinna być kontrola jego wiarygodności jako przedsiębiorcy. Na stronie muszą znaleźć się takie informacje jak adres siedziby sklepu oraz wszystkie dane firmy, tj. numer NIP, REGON oraz dla spółek, których założenie wymaga rejestracji w sądzie (np. sp. z o.o.) nr KRS. W prosty sposób, dzięki licznym wyszukiwarkom podmiotów gospodarczych, pozwolą one na ustalenie prawdziwości podawanych przez sklep informacji. Kolejnym punktem powinien być przegląd opublikowanego na stronach serwisu regulaminu zakupów. Umożliwi on zapoznanie się ze szczegółami każdej transakcji, np. terminem realizacji zamówienia, kosztami dostawy, trybie składania zamówienia oraz płatności, jak i sposobie reklamacji. Prawdziwość danych rejestrowych oraz odpowiednio skonstruowany regulamin zakupów, mimo wszystko nie gwarantują jednak, że dany sklep rzetelnie wywiązuje się z ciążących na nim obowiązków. Pomocne w tym przypadku okażą się portale jak np. opineo.pl oraz fora internetowe.
–Komentarze umieszczane przez użytkowników danego sklepu na forach czy w
portalach opiniotwórczych są jednym z najlepszych sposobów weryfikacji
uczciwości i rzetelności sprzedającego. Obiektywne oceny wcześniejszych
nabywców są tak samo ważne, jak ogólny wygląd serwisu, czyli wielkość oferty,
budowa interfejsów czy wygląd grafiki. Oferowanie, tak jak w naszym wypadku,
wielu tysięcy modeli obuwia, wykonanie odpowiednich zdjęć oraz opisów jest dla
oszusta po prostu nieopłacalne, ponieważ kosztowałoby około kilkudziesięciu
tysięcy złotych – wyjaśnia Piotr Przybylski, członek zarządu największego w
polskim internecie sklepu z obuwiem sportowym www.1but.pl.
Nie bez znaczenia jest również liczba fanów danego sklepu na portalach społecznościowych (np. Facebook) świadcząca o jego popularności.
Wybierz najkorzystniejszą ofertę
Zgodnie ze statystykami, Polacy kupują w internecie najczęściej właśnie obuwie oraz odzież, jak i książki, sprzęt AGD i RTV oraz elementy wyposażenia komputerowego. Zakup najchętniej nabywanych butów i odzieży powinien być traktowany w sposób indywidualny z dwóch powodów. Jest to po pierwsze kwestia odpowiedniego doboru rozmiaru, a po drugie oryginalności nabywanych produktów. Pamiętać należy, że osoby kupujące towary podrobione, również podlegać mogą odpowiedzialności karnej, np. w ramach oskarżenia o paserstwo nieumyślne. Cena produktu stanowiąca 20-30% jego wartości rynkowej winna być dla kupującego przestrogą i wskazówką, że towar ten pochodzić może z nielegalnego źródła. Czy zatem każda okazja jest powodem do niepokoju? Zdecydowanie nie. Towary dostępne w internecie z założenia są bowiem z racji stosowanego modelu biznesowego tańsze.
Pomocna
przy wyborze zadawalającej oferty będzie porównywarka cen, a jeszcze
korzystniejsze może okazać się skorzystanie z tzw. agregatora ofert.
Przewagą agregatora ofert jest również posiadanie aktualnych informacji o dostępności produktu i to w konkretnym rozmiarze (aktualność oferty liczona jest w minutach). Porównywarka cen, ze względu na swoją specyfikę, nigdy nie dostarcza tak aktualnej oferty, ani szczegółowych informacji na temat poszczególnych rozmiarów, co w przypadku butów i odzieży jest kluczowym parametrem. Również informacje o cenach podawane przez porównywarki czasem różnią się od cen widniejących na stronach sklepów, do których kierują.