Mamy już przeszło 2,3 miliona aktywnych adresów z polską końcówką, a każdego dnia przybywa prawie 3 tysiące nowych. Depczemy po piętach Włochom i być może w tym roku uda się ich przegonić. W tym paśmie sukcesów jest jednak niepokojący element.
Dynamika rynku jest najsłabsza od 11 lat - pisze Interaktywnie.com w nowym raporcie o domenach i hostingu.
W ubiegłym roku codziennie rejestrowanych było średnio 2980 domen z końcówką .pl - ogłosił NASK w opublikowanym na początku lutego raporcie domenowym za rok 2011. To wyraźny postęp i wyśrubowanie rekordu. Rok wcześniej wskaźnik ten wynosił 2861 nowych domen dziennie. Absolutny rekord padł w październiku.
Wówczas każdego dnia w polskiej sieci pojawiało się 3123 nowych adresów www. Dzięki temu, na początku kwietnia - nieco ponad rok od pokonania bariery dwóch milionów - Polska pochwalić się może liczbą przeszło 2,3 miliona aktywnych domen z narodową końcówką - pisze Interaktywnie.com w raporcie.
Liczba aktywnych domen .pl
2004 276 687
2005 443 249
2006 557 091
2007 762 656
2008 1 323 454
2009 1 629 929
2010 1 994 120
2011 2 278 722
2012 2 344 632
źródło: NASK, stan za rok 2012 na dzień 8 kwietnia
Oprócz liczb i statystyki, nie mniej ważnych wydarzeń na domenowym rynku w ubiegłym roku również nie brakowało.
- Jeśli mówimy o globalnym rynku, to szerokim echem odbiła się decyzja ICANN - organizacji zarządzającej domenami internetowymi najwyższego rzędu, o dopuszczeniu możliwości powstawania nowych końcówek na szeroką skalę.
O konieczności rozbudowy listy domen globalnych dyskutowano już od dłuższego czasu, ale po decyzji dokonanej na konferencji w czerwcu ubiegłego roku pojawiło się wiele głosów mówiących, że będziemy mieli do czynienia z rewolucją w utartych zwyczajach adresacji stron internetowych - podkreśla w rozmowie z Interaktywnie.com Marcin Zmaczyński, kierownik produktu domeny Home.pl.
- Obecnie lista potencjalnych rejestrów jest już zamknięta i osiągnęła imponującą sumę 839 podmiotów. Każdy podmiot może składać do 50 aplikacji dla nowych rozszerzeń, tak więc daje to pewne wyobrażenie o rzeczywistym stopniu zainteresowania nowymi końcówkami.
- Moim zdaniem najważniejsza była jednak dzierżawa domen Polska.pl i Poland.pl spółce Agora - mówi w wywiadzie z Interaktywnie.com Maciej Kurek, specjalista ds. PR marki 2BE.PL z Grupy Adweb wskazuje na całkiem inny kierunek. - Kontrowersje, jakie pojawiły się wokół dzierżawy oraz propozycja objęcia adresów ochroną prawną na podobnej zasadzie jak hymn czy flagę wskazują na ciekawe zjawisko.
Sieć staje się coraz ważniejszym wymiarem naszego życia, również w warstwie symbolicznej. Opinia publiczna zaczyna postrzegać domeny internetowe nie, jako kilka literek, które czasem można drogo sprzedać, ale jako ważny element identyfikacji państwa.