Polacy, kupując notebooki kierują się parametrami technicznymi, ceną oraz prestiżem marki. Informacje o nich uzyskują głównie ze stron internetowych producentów i rozmów ze sprzedawcami.
Centrum badania opinii publicznej TNS Pentor, opublikowało raport z wyników badania dotyczącego preferencji polskich użytkowników komputerów, dokonujących zakupu notebooków. Badanie wykonano przez TNS Pentor w dniach 24 listopada - 15 grudnia 2011 r. na grupie 610 właścicieli notebooków w wieku 20-60 lat.
Jak wynika z badania, niemal 40 proc. ankietowanych zamierza kupić nowy komputer przenośny w ciągu roku a kolejne 40 proc. w perspektywie następnych 2-3 lat.
Przy wyborze nowego notebooka najistotniejsze są parametry techniczne (jak np. procesor, ilość pamięci RAM).
To kryterium otrzymało ocenę 5,2 w skali od 1 do 6. Nieco mniej znaczyła cena i wytrzymałość baterii - pod 4,7, czy zainstalowany system operacyjny - 4,5 oraz rozmiar wyświetlacza - 4,4. Producent sprzętu, wyniki testu czy opnie znajomych lub waga urządzenia maja mniejsze znaczenie (oceny poniżej 4,0).
W przypadku kryteriów rzeczywistych, decydujących o zakupie istotne są także prestiż marki, fakt co o niej myślą inni użytkownicy czy ewentualne dobre relacje.
Według badania Pentoru, głównym źródłem informacji o notebookach są strony internetowe producentów.
Jest to istotne dla 50 proc. ankietowanych. Rozmowa ze sprzedawcą jest ważna dla 44 proc. badanych. Równie istotne są specjalistyczne strony www ( 42 proc.) oraz blogi i forma (41 proc.) oraz korzystanie z porównywarek cenowych oraz wyszukiwarek (po 33 proc.). Najmniej ważne są opinie pochodzące z gazet lub czasopism i TV (odpowiednio 8 i 5 proc.)
Z badania wynika że mężczyźni są w swoich wyborach nieco bardziej racjonalni. Dla Polek rozmowa ze sprzedawcą jest ważniejsza (50 proc. wskazań) niż dla Polaków (38 proc.). Polacy także częściej korzystają ze specjalistycznych stron internetowych (45 proc.) niż Polki (38 proc.), za to kobiety częściej kierują się rekomendacjami rodziny lub znajomych (46 proc.) niż mężczyźni (25 proc.).
Zakup notebooka rzadko bywa czynnością do końca przemyślaną.
Aż 18 proc. ankietowanych kupiło komputer przenośny jeszcze tego samego dnia, w którym podjęło decyzję o zakupie. Łącznie 66 proc. ankietowanych wybór i zakup sprzętu zajął nie dłużej niż tydzień. Racjonalny za to jest wybór dostawcy - 63 proc. ankietowanych nabyło notebooki w sklepach specjalistycznych ze sprzętem elektronicznym - zapewne u dystrybutorów i resellerów; 17 proc. zdecydowało się na zakupy online, a 10 proc. kupiło sprzęt w hipermarketach.
Podobne dane znane są z rynku USA, gdzie badanie dotyczące zakupu notebooków wykonała firma Strategy Analytics w grudniu 2011 r. Dla amerykańskich użytkowników notebooków w podejmowaniu decyzji o ich zakupie najistotniejsze były parametry techniczne (45 proc.), czas pracy na bateriach (42 proc.), rozmiar wyświetlacza i oferowane funkcje multimedialne (odpowiednio 40 i 36 proc.) oraz zapewnienie przez producenta notebooka dogodnych warunków serwisowania (30 proc.).