Informatyzacja krajów rozwijających się dzięki tanim tabletom

Na rynku światowym zaczęły pojawiać się funkcjonalne i bardzo tanie tablety. Według analityków przyczynią się one do masowej informatyzacji krajów rozwijających się – informują media.

Tanie, funkcjonalne tablety rozwijane są zwłaszcza w Indiach i Chinach – stwierdza Computerworld. Indyjska firma Karbonn Mobiles wypuściła na rynek Smart Tab 1, który wyposażony jest w 7-calowy ekran o rozdzielczości maksymalnej 1024x600 dpi, procesor jednordzeniowy MIPS 1,2 GHz, standardową kamerę 2 Mpix oraz wparcie dla sieci 3G, czyli podstawowego standardu łączności i transmisji danych komórkowych. Wewnętrzna pamięć to 32 GB.  Urządzenie pracuje pod kontrolą najnowszej wersji systemu operacyjnego Android 4.1; może działać 7 godzin na zasilaniu bateryjnym przy surfowaniu po Internecie. Cena tabletu wynosi 125 USD.

Z kolei chiński producent Ainol wypuścił na rynek tablet Novo 7 Aurora z procesorem dwurdzeniowym Amlogic8726-M6 Dual Core 1.5GHz, ekranem o rozdzielczości 1024x600 dpi, 16 GB pamięci, kamerą 2 Mpix, obsługą standardu 3G i 5 godzinnym czasem działania na baterii trybie przeglądania Internetu. Taki tablet kosztuje 142 USD.

Obecnie najtańsze tablety produkcji chińskiej i indyjskiej kosztują już poniżej 100 USD, przy czym niewiele różnią się od wersji bardziej rozbudowanych (różnice to m.in. jednordzeniowy procesor, mniej pamięci, gorsza kamera), których koszt także obecnie spada w szybkim tempie – podaje do wiadomości PC World.

Zdaniem analityków firmy Canalsys to właśnie takie tablety, a nie notebooki, czy ultrabooki przyczynią się do informatyzacji krajów rozwijających się. Są w pełni funkcjonalne, a ich cena możliwa do zaakceptowania dla „niższej klasy średniej tych krajów, która chce wykształcić swoje dzieci i potrzebuje komputerów w swoich drobnych często jednoosobowych firmach”. 

Według analityków Canalys w II kw. 2012 roku sprzedano tylko na rynku krajów Azji i Pacyfiku o 60 tabletów więcej, niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Większość tej sprzedaży przypadła przy tym na tablety tanie i ze średniej półki cenowej z systemem operacyjnym Android.

W Polsce również rośnie zainteresowanie tabletami. Według firmy analitycznej IDC sprzedano w I kw. 2012 roku w naszym kraju 66,1 tys. tabletów – trzykrotnie więcej niż w tym samym okresie 2011 roku. Jednak w naszym kraju rynek jest bardziej zrównoważony i popyt obejmuje niemal wszystkie kategorie tabletów. (PAP)

opublikowano: 2012-08-02
Komentarze
Polityka Prywatności