Pierwsza połowa 2012 roku nie była korzystna dla branży internetowej. Mimo przejęć, inwestycji i wzrostu liczby internautów, duzi wydawcy tracą użytkowników - analizuje w nowym raporcie Interaktywnie.com.
Grupa Google jest od dawna niepodważalnym liderem. Giganta z Mountain View, z produktów którego korzysta dziewięciu na dziesięciu polskich internautów, nadal wydaje się być poza zasięgiem konkurentów. Jednak największy sukces w pierwszym półroczu 2012 odnotować może inny potentat zza Atlantyku. Facebook - bo o nim oczywiście mowa - w ciągu sześciu miesięcy wspiął się z czwartej na drugą pozycję w polskiej sieci i sukcesywnie zmniejsza dystans do lidera.
Polski rodzynek w ścisłej czołówce - Grupa Onet - już w kwietniu oddała podium amerykańskim rywalom. O Onecie najgłośniej było w pierwszym półroczu nie ze względu na utratę megapanelowego podium. Informacją dużo większego kalibru było ogłoszone na początku czerwca przejęcie największego polskiego portalu przez wydawnictwo Ringer Axel Springer.
- Porozumienie w sprawie przejęcia portalu Onet.pl przez Ringier Axel Springer było nie tylko najważniejszym wydarzeniem ostatniego półrocza, ale jednym z kluczowych posunięć na polskim rynku internetowym w ciągu ostatnich lat - przyznaje w rozmowie z Interaktywnie.com Aleksy Uchański, chief digital officer Ringier Axel Springer Polska. - Spółka, która wydaje w Polsce największy pod względem sprzedaży dziennik i posiada obszerne portfolio online, zdecydowała się dokonać istotnej zmiany układu sił na rynku.
W oczach przedstawicieli największych graczy w naszym internecie, zgodnie, to właśnie ta transakcja - dotycząca czwartego i piętnastego pod względem wielkości graczy w polskiej sieci - zasłużyła na miano wydarzenia półrocza. A być może nawet kilku ostatnich lat.
- Dla przeciętnego internauty nie ma to zapewne większego znaczenia. Dla branży był to jednak wyraźny sygnał, że medialni giganci traktują internet bardzo poważnie i upatrują w nim swojej szansy na przetrwanie - dodaje Michał Gawryszewski, dyrektor ds. strategii i analiz w Wirtualnej Polsce.
- Z zainteresowaniem obserwujemy przymiarki Axel Springer do przejmowania użytkowników największego polskiego portalu przez serwisy z portfolio AS, np. poprzez wykorzystanie zaplecza do cross-promocji - przyznaje dla Interaktywnie.com Katarzyna Białek, wiceprezes Murator SA, odpowiedzialna w wydawnictwie za projekty internetowe. - W związku z tym, że podstawowa działalność Onetu bazuje na treściach, spodziewamy się reakcji liderów wśród polskich serwisów horyzontalnych i prób konsolidacji na polu kontentu (strategicznych partnerstw) z podmiotami (tradycyjnymi wydawcami) działającymi w branży internetu.
źródło: Interaktywnie.com.