Bezpieczeństwo danych podczas naprawy sprzętu

Komputery i telefony komórkowe zawierają zwykle wiele informacji o ich posiadaczu oraz dane, które są bardzo istotne dla właściciela sprzętu. Jak możemy zatem czuć się bezpieczni oddając do naprawy skarbnicę wiedzy o naszym życiu prywatnym oraz zawodowym? Na to pytanie udzieli odpowiedzi ekspert Serwisu Komputerowego Strefa Napraw, Krzysztof Sidorowski.

Po pierwsze należy pamiętać, że w takich przypadkach zabezpiecza nas polskie prawo, a mianowicie Ustawa o ochronie danych osobowych z dnia 29.08.1997 r. Osoba, która przetwarza dane osobowe, a nie jest do tego uprawniona, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności, albo pozbawienia wolności do lat dwóch. Instytucje Państwowe tj. ministerstwa, sądy oraz urzędy mają zwykle podpisaną umowę z jednym serwisem komputerowym, który odpowiada za naprawy ich sprzętu. Strefa Napraw zajmuje się sprzętem Sądu Okręgowego, Krzysztof Sidorowski odpowiedział na pytanie jak wygląda tego typu współpraca: „Dysk twardy musi pozostać w Instytucji Państwowej, jeżeli musimy wymienić jakąś część to zabieramy tylko ten jeden uszkodzony element”.

Obecnie na rynku niewiele serwisów przywiązuje uwagę do ochrony danych osobowych. Zdarza się nawet, że serwisanci naprawiają sprzęt w swoich domach. W renomowanych serwisach jest to niedopuszczalne. Pracownicy, którzy są zatrudniani, podpisują umowę lojalnościową, która ma zagwarantować przestrzeganie tajemnic Klienta. Strefa Napraw to serwis, który mając na uwadze ochronę danych wprowadził usługę anonimowości zwaną InCognito. Polega ona na tym, że dana osoba zostawia sprzęt „na hasło” (nie ujawnia swoich danych). Podaje serwisantowi wyłącznie wymyślone przez siebie hasło oraz telefon kontaktowy. Naprawiony sprzęt może odebrać każda osoba, która zna hasło oraz posiada protokół przyjęcia sprzętu do naprawy. Ponadto na życzenie Klienta, serwisant wymontowuje dysk i zabiera ze sobą tylko te części, które należy naprawić. Po wykonaniu usługi dysk zostaje z powrotem wmontowany do komputera. Jeżeli naprawa wymaga pracy z dyskiem, to hasło Klienta jest kasowane bezpośrednio po naprawieniu sprzętu. W usłudze InCoginto tylko ograniczona liczba osób  ma dostęp do danych z dysku twardego.

Przed oddaniem urządzenia do serwisu warto zorientować się czy posiada on tego typu zabezpieczenia chroniące dane osobowe i prywatność Klienta.


opublikowano: 2012-10-15
Komentarze
Polityka Prywatności