Wersja “freemium” popularnego serwisu muzycznego oferującego swoim użytkownikom dostęp do utworów poprzez strumień, wg raportów informacyjnych, dostarcza niektórym klientom złośliwe i uciążliwe reklamy.
Freemium jest to najczęściej usługa np. oprogramowanie albo usługa on-line dostępna za darmo, która daje możliwość korzystania z dodatkowych dogodniejszych funkcji z chwilą wykupienia wersji premium. Wyskakujące reklamy doprowadzą do zainfekowanych przez złośliwe oprogramowanie tzw. “malware” stron on-line w domyślnych przeglądarkach użytkowników. Zwróciło na to już uwagę część klientów Spotify, pisząc na stronie internetowej społeczności Spotify i Twitterze. Jeden z użytkowników napisał:
“Coś naprawdę niepokojącego dzieje się obecnie z Spotify Free. Zaczęło się kilka godzin temu. Jeśli masz otwarty Spotify Free to uruchamia on (będzie to robić wielokrotnie) domyslną przeglądarkę i przekierowywuje do różnego rodzaju zainfekowanych przez wirus malware stron”.
Darmowa wersja aplikacji wspiera reklamy które są puszczane między piosenkami, na tyle irytujące dla niektórych użytkowników, aby zaprojektować specjalne blokady reklam, tzw. ads blocker, po to by je wyciszyć. Ten problem dotknął użytkowników systemu: Linux, Mac i Windows. Firma potwierdziła ten problem i poinformowała, że usunięto reklamę, która spwodowała tyle kłopotów. Spotify podał następującą informację:
“Pewna część użytkowników doświadczyła problemu z wątpliwymi wyskakującymi stronami w swoich domyślnych przeglądarkach co było rezultatem pojedynczego problemu z reklamą na naszym darmowym poziomie. Zindentyfikowaliśmy źródło problemu i je zamknęliśmy. Będziemy dalej monitorować sytuację” .
Ogłoszenia oraz reklamy korzystające z malware wciąż stanowią poważny problem. Na przykład 19.55 % globalnych zagrożeń na Androida zidentyfikowanych przez Bitdefendera w 2016 roku to fałszywe mobilne aplikacje, które instalują złośliwe albo inne agresywne oprogramowanie.
Czemu takie reklamy stanowią zagrożenie?
Szkodliwe reklamy, adware, przedostają się do urządzeń kiedy użytkownicy serfują po sieci albo potrafią się podpiąć pod darmowe oprogramowanie ściągnięte z Internetu. Psuje one w ten sposób wyniki wyszukiwania poprzez pokazywanie niechcianych reklamy pop-up,
a staje się to możliwe poprzez ukryte śledzenie zachowań użytkownika
w sieci. Konsekwencją tego jest przekierowanie użytkowników do niechcianych stron, które nie są wcale przedmiotem zainteresowań. Celem tych reklam jest zarabianie pieniędzy za każdym kliknięciem. Poza tym programy “adware” mogą być naprawdę inwazyjne. Mogą bowiem ,,wysysać” informacje z komputerów użytkowników oraz wystawiać je na przeróżne zagrożenia.
Poniżej przedstawiamy jak możecie kontrolować wyskakujące reklamy.
Niezależnie czy stanowią one zagrożenie bezpieczeństwa, czy też po prostu przyprawiają o ból głowy, niektóre rodzaje złośliwych reklam potrafią być więcej niż uciążliwe. Bitdefender podaje pięć wskazówek aby zabezpieczyć się przed darmowymi złośliwymi reklamami:
Informację można wykorzystać dowolnie z zastrzeżeniem podania firmy Bitdefender jako źródła.
dodane przez MARKEN