Połowa pracowników ogląda treści dla dorosłych na urządzeniach wykorzystywanych do pracy zdalnej – wynika z nowego badania firmy Kaspersky

Podczas gdy utrzymywanie dystansu społecznego staje się powszechne, a pracownicy dostosowują się do nowego środowiska pracy, chociażby w obrębie własnego salonu, granica między życiem prywatnym a zawodowym może ulegać zatarciu. Połowa (51%) osób pracujących z domu, które zaczęły oglądać więcej treści dla dorosłych, przyznaje, że robi to na tych samych urządzeniach, które wykorzystuje do celów związanych z pracą. Dane te pochodzą z nowego raportu firmy Kaspersky.

Nowa „normalność”, w jakiej znaleźli się obecnie pracownicy, zaczyna odbijać się na równowadze pomiędzy pracą a życiem prywatnym. Niemal jedna trzecia (31%) pracowników przyznała, że poświęca więcej czasu na pracę niż wcześniej. Jednocześnie 46% przeznacza więcej czasu na aktywność prywatną. Ta zmiana może wynikać z tego, że pracownicy nie muszą dojeżdżać do pracy czy podróżować tak dużo jak wcześniej.

Z raportu wynika również, że pracownikom trudniej jest oddzielić pracę od aktywności prywatnej, szczególnie w sferze IT. Powodem do niepokoju dla firm może być fakt, że 51% pracowników, którzy przyznali się do częstszego oglądania treści dla dorosłych od momentu przejścia na pracę zdalną, twierdzi, że robi to na urządzeniach wykorzystywanych do celów zawodowych. Niemal jedna piąta (18%) pracowników nie waha się używać do tego sprzętu otrzymanego od pracodawców, podczas gdy 33% przyznaje się do oglądania pornografii na prywatnych urządzeniach, które wykorzystywane są również do wykonywania pracy.

Ponadto 55% pracowników twierdzi, że obecnie czyta więcej wiadomości. O ile jest to zrozumiałe – naturalnie ludzie chcą być poinformowani o rozwoju sytuacji związanej z nowym koronawirusem – w 60% czynność ta jest realizowana na urządzeniach wykorzystywanych do pracy. Wiąże się to z potencjalnym ryzykiem infekcji szkodliwym oprogramowaniem, jeśli pracownicy nie będą uważali na to, jakie zasoby oraz strony internetowe odwiedzają.

Pracownicy mają również w zwyczaju wykorzystywanie do celów związanych pracą usług, z których korzystają prywatnie – co potęguje potencjalne zagrożenia, łącznie z ujawnieniem poufnych informacji biznesowych. Na przykład 42% pracowników używa prywatnych kont poczty e-mail do celów związanych z pracą, a 49% przyznaje, że robi to częściej teraz, gdy pracuje z domu. 38% wykorzystuje prywatne komunikatory, na które nie zezwala dział IT ich firmy, a 60% twierdzi, że w nowych warunkach oddaje się takim praktykom częściej.

Organizacje nie mogą spełniać wszystkich próśb użytkowników, pozwalając pracownikom korzystać z dowolnych usług. Należy znaleźć równowagę pomiędzy wygodą użytkownika, koniecznością biznesową a bezpieczeństwem. W tym celu firma powinna zapewnić dostęp do usług zgodnie z zasadą przyznawania minimum niezbędnych uprawnień, implementować połączenia VPN oraz wykorzystywać bezpieczne i zatwierdzone systemy korporacyjne. Tego rodzaju oprogramowanie posiada pewne ograniczenia, które zmniejszają jego użyteczność, z drugiej strony jednak oferuje większą gwarancję zapewnienia bezpieczeństwa – powiedział Andriej Jewdokimow, dyrektor ds. bezpieczeństwa informacji w firmie Kaspersky.

Więcej informacji na temat tego, jak praca z domu wpływa na pracowników, jak również pełny raport można uzyskać na stronie https://r.kaspersky.pl/vVV7h.


opublikowano: 2020-05-07
Komentarze
Polityka Prywatności