Pozycja benzyny zagrożona

Badania przeprowadzone w chińskich laboratoriach dowodzą, iż alkohole (metanol i etanol) użyte jako alternatywne paliwo dla silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa (GDI) wykazują podobne właściwości fizyczne, jak obecnie stosowana benzyna - informuje czasopismo naukowe "Energy&Fuels".

W czasach, gdy litr benzyny kosztuje blisko 5 złotych, ogromna
jest pokusa, by zastosować jako paliwo dla pojazdów silnikowych
tanie i uniezależniające od kaprysów krajów wydobywających ropę
naftową paliwo alternatywne w postaci powszechnie dostępnych
alkoholi etanolu czy metanolu.

"Zanim zostanie to zrealizowane, należy przeprowadzić niezbędne
badania, które uwidocznią szczegóły działania alkoholi użytych
jako paliwo dla silników spalinowych z bezpośrednim wtryskiem tzw.
silników GDI" - przestrzega profesor Zuohua Huang z chińskiego
Xi'an Jiaotong University.

Alkohole można produkować na wiele sposobów - z węgla,
naturalnego gazu, biomasy, często są one produktem ubocznym
powstającym między innymi podczas wytwarzania nawozów sztucznych.

"Metanol czy wykazujący podobne właściwości etanol, są
obiecującymi kandydatami do zastosowania jako paliwo silnikowe:
legitymują się wyższą wartością oktanową niż benzyna, dają większą
moc przy niższym zużyciu oraz niższą emisję szkodliwych związków
chemicznych (tlenków azotu) w spalinach" - tłumaczy prof. Zuohua
Huang.

Eksperymenty wykonane na uniwersytecie Xi'an Jiaotong przez grupę
badawczą prof. Zuohua Huanga polegały na bezpośredniej obserwacji,
za pomocą specjalnej kamery, modelowej komory spalania
nowoczesnego silnika wyposażonego w bezpośredni wtrysk paliwa.

Do komory wtryskiwane były pod różnym ciśnieniem benzyna, metanol
oraz etanol, a połączona z komputerem kamera rejestrowała z
prędkością 5000 zdjęć na sekundę kształt stożka mgiełki paliwowej
oraz jego zmianę w czasie.

Jak twierdzą naukowcy, wygląd stożka oraz powstające w komorze
silnikowej zawirowania, które wpływają na powstanie odpowiedniej
mieszanki paliwowo-powietrznej, czyli bezpośrednio na proces
spalania, są niemal identyczne dla wszystkich rodzajów
przebadanych cieczy (benzyny, metanolu i etanolu).

Dzień, w którym na stacji paliwowej zaczniemy masowo tankować
czysty alkohol zbliża się nieuchronnie.(PAP)


Komentarze
Polityka Prywatności