Podwoiła się liczba notebooków i telewizorów HD w Polsce
W ciągu minionego roku w Polsce podwoiła się liczba gospodarstw domowych, w których jest notebook i telewizor HD. Obecnie 38 proc. gospodarstw posiada dostęp do internetu - wynika z badania przeprowadzonego przez ośrodek SMG/KRC.
W ciągu minionego roku zdecydowanie wzrosła liczba posiadanych
przez Polaków notebooków (z 6 do 11 proc. w porównaniu z badaniem
z czerwca 2007 roku), telewizorów HD (również z 6 do 11 proc.)
oraz odtwarzaczy multimedialnych, m.in. DVD (z 20 do 30 proc.).
Zanotowano niewielki spadek liczby komputerów stacjonarnych (z 45
do 44 proc.), który jest efektem przystępnych cen komputerów
przenośnych.
Według SMG/KRC wzrostowi popularności notebooków sprzyja także
rozwój domowych sieci bezprzewodowych, tzw. Wi-Fi (ang. Wireless
Fidelity).
Obecnie takie sieci znajdują się w 15 proc. gospodarstw
domowych z dostępem do internetu. To 6-proc. wzrost w stosunku do
2007 roku. W kolejnych 43 proc. domów znajduje się sieć
przewodowa. Liczba wszystkich sieci domowych wzrosła w ciągu roku
z 44 do 58 proc.
Do grania na komputerze przyznaje się 13 proc. wszystkich
Polaków, czyli co czwarty posiadacz komputera (26 proc.). Ponad
połowa graczy (51 proc.) nie skończyła jeszcze 25. roku życia, ale
co ósmy (13 proc.) ma powyżej 40 lat.
Podobnie wygląda struktura wiekowa wśród osób prowadzących
rozgrywkę w sieci, czyli z innymi graczami za pośrednictwem
internetu (2 proc. wszystkich Polaków). Tu również przoduje
młodzież (66 proc. to gracze poniżej 25 lat), ale co ósmy gracz ma
więcej niż 40 lat.
Z kolei grę na konsolach do gier deklaruje
obecnie 3 procent Polaków; w tej grupie nie ma czterdziestolatków.
Z badania wynika, że najpopularniejszym w Polsce sposobem
łączenia z internetem są wciąż łącza ADSL dostarczane przez
operatorów telekomunikacyjnych (m.in. Telekomunikacja Polska,
Netia, Tele2). Z takiego połączenia korzysta 37 proc. gospodarstw
(tyle samo w 2007 roku), a jego popularność jest odwrotnie
proporcjonalna do wielkości miejscowości. Na terenach wiejskich
łącza ADSL stanowią 56 proc., w małych miastach (do 100 tys.
mieszkańców) 44 proc., a w aglomeracjach miejskich pow. 500 tys.
mieszkańców - 17 proc. wszystkich łączy internetowych.
Największy przyrost liczby internautów zanotowali operatorzy
telewizji kablowych - z 22 proc. w 2007 roku do 25 proc. obecnie.
Internet w tej formie jest najbardziej popularny w miastach pow.
500 tys. mieszkańców (51 proc.) oraz w miastach od 100 do 500 tys.
mieszkańców (36 proc.).
Popularne są wciąż łącza operatorów osiedlowych (15 proc.
wszystkich łączy internetowych), szczególnie w średnich miastach
(100-500 tys. mieszkańców), gdzie co czwarte łącze (24 proc.)
pochodzi właśnie od dostawcy osiedlowego.
Na rynku dostawców szerokopasmowego dostępu do internetu wzrósł
udział operatorów komórkowych - z 3 proc. w 2007 roku do 5 proc.
obecnie. Spada zaś popularność modemów (z 11 do 7 proc.).
"Wygląda na to, że Polacy postanowili skorzystać z umacniania się
złotego i spadku cen w Europie i USA" - skomentował wzrost liczby
sprzętu elektronicznego PR manager SMG/KRC Kuba Antoszewski.
"Wydaje się, że obecnie mobilność staje się czynnikiem
dominującym w zakupach Polaków w obszarze informatyki.
Widać to
zarówno po znaczącym wzroście liczby posiadanych przez Polaków
notebooków, jak i spadku liczby komputerów stacjonarnych" - dodał.
Wyjaśnił, że biorąc pod uwagę rosnącą popularność internetu i
ciągłe umacnianie się polskiej waluty, należy się spodziewać
utrzymania tego trendu.
Badanie D-Link Technology Trend na temat posiadanych urządzeń
elektronicznych oraz dostępu do sieci Instytut MillwardBrown
SMG/KRC przeprowadził w dniach 17-23 lipca 2008 na
reprezentatywnej grupie 998 osób w wieku 15-75 lat.(PAP)
ostatnia zmiana: 2008-08-12