Nowe odrzutowce F 35 będą lżejsze
Opracowano nową metodę produkcji trójskładnikowego stopu metalu, który zastosowany przy montażu silników dla amerykańskiego samolotu wojskowego F 35, umożliwi obniżenie masy odrzutowca o ponad 160 kg. - donosi "Chemistry World".
Prace nad nowym stopem aluminium (złożonym z aluminium, itru oraz
niklu) prowadzone były przez naukowców z Ames Laboratory,
Amerykańskiego Departamentu Energii.
Nowy stop produkowany jest za pomocą wysokociśnieniowej gazowej
atomizacji - metody polegającej na wydmuchnięciu roztopionych
cząstek metalu przez cienką dyszę razem ze strumieniem azotu lub
helu.
Technika ta pozwala na wyprodukowanie jednorodnych, amorficznych
cząstek metalu w postaci pudru, o właściwościach fizycznych
zbliżonych bardziej do ciekłego metalu niż do jego formy
krystalicznej.
Kolejnym etapem produkcji nowego aluminiowo-itrowo-niklowego (Al-Y-
Ni) stopu jest próżniowe ściskanie i wytłaczanie materiału na
gorąco, by ten, choć w części, zachował pożądane właściwości
amorficzne ciekłego metalu.
Tak przygotowany aluminiowy stop wykazuje zwiększoną wytrzymałość
oraz elastyczność w stosunku do metalu wyprodukowanego w
tradycyjny sposób, twierdzi doktor Larry Jones z Ames Laboratory.
Stop wykorzystany zostanie przy produkcji silników, które napędzać
będą nowy samolot wojskowy amerykańskich sił zbrojnych - samolot F
35.
F-35 to nowoczesny, wielozadaniowy myśliwiec, który wejdzie do
służby w 2009 roku, zastępując takie samoloty, jak powszechnie
znane F-16, F-18 czy Hariery.
Według dr. Jonesa "użycie nowego stopu przy budowie silników dla F
35 powinno obniżyć masę jednostki o około 160 kilogramów, co dla
wojskowego odrzutowca oznacza możliwość zatankowania większej
ilości paliwa lub zabranie cięższego uzbrojenia".(PAP)