Badanie mózgu może informować o talencie
Osoby, które szybko uczą się języków obcych, mają więcej istoty białej w obszarze mózgu odpowiedzialnym za przetwarzanie dźwięków - zaobserwowali naukowcy z Wielkiej Brytanii. Informację podaje serwis internetowy New Scientist.
"Z tych badań wynika, że budowa i struktura mózgu mogą być dla
naukowców bardzo ważnym źródłem informacji na temat zdolności
umysłowych danej osoby" - komentuje biorąca udział w badaniach
Narly Golestani z University College w Londynie.
Badania przeprowadzono na grupie 65 francuskich nastolatków,
między 11 a 18 rokiem życia, którzy nie znali dobrze żadnego
języka obcego. Uczestnicy testu mieli najpierw odróżnić dwie
podobnie brzmiące sylaby - jedna z języka francuskiego, a druga z
języka hindi. Jak podkreśla Golestani, różnica w wymowie tych
dwóch sylab jest bardzo subtelna i zawiera się zaledwie w 40
milisekundach (tj. w 40 tysięcznych sekundy).
Następnie przebadano mózgi 11 osób, które najszybciej, tj. w
ciągu 8 minut, nauczyły się rozróżniać te dwie sylaby oraz 10
osób, którym szło to najwolniej i po 20 minutach ciągle mieli z
tym problem. Wykorzystano w tym celu technikę rezonansu
magnetycznego. Naukowcy skupili się zwłaszcza na strukturze
nazywanej zakrętem poprzecznym Heschla, która jest elementem
pierwotnej kory słuchowej i bierze udział w przetwarzaniu dźwięków.
Okazało się, że osoby z grupy najszybciej uczącej się miały
wyraźnie większy zakręt Heschla w lewej półkuli, niż w prawej.
Ponadto był on aż o 70 proc. większy, niż u osób powoli
przyswajających języki obce. Zdaniem badaczy, różnice te wynikały
z objętości istoty białej, która była znacznie większa u osób
uzdolnionych do nauki języków.
Istota biała jest zbudowana z wypustek komórek nerwowych,
służących do przekazywania na odległość sygnałów między oddalonymi
od siebie ciałami komórek. Większa objętość istoty białej zapewnia
lepszą wymianę informacji między różnymi obszarami mózgu - w tym
przypadku ułatwia przepływ informacji do i z jądra Heschla,
tłumaczą autorzy pracy na łamach pisma "Cerebral Cortex".
Podkreślają jednocześnie, że najnowsze wyniki badań odnoszą się
wyłącznie do szybkości przyswajania fonetyki obcego języka, a nie
do innych jego aspektów, np. gramatyki.
W przyszłości zespół Narly Golestani chce sprawdzić, czy związane
z talentem językowym różnice w strukturze mózgu są w jakiś sposób
uwarunkowane genetycznie, czy też powstają pod wpływem środowiska
i doświadczeń życiowych.(PAP)