Odkryto notatki budowniczych i architektów świątyni Hatszepsut

Dział: Archeologia

Ponad 200 inskrypcji hieratycznych wykonanych w czasie budowy słynnej tarasowej świątyni Hatszepsut w Deir el-Bahari w Egipcie odkryli polscy archeolodzy.

Na podstawie napisów będzie można odtworzyć organizację pracy starożytnych budowniczych.

Pierwsi archeolodzy badający liczne świątynie w Deir el - Bahari nie przykładali większej wagi do lakonicznych inskrypcji budowlanych znajdowanych na kamiennych blokach. Dopiero na początku XX wieku Edourd Naville pracujący przy odsłanianiu świątyni Mentuhotepa II (2055 - 2004 lat p.n.e) i rampy świątyni Totmesa III (1479 - 1425 lat p.n.e.) w Deir el - Bahari poczynił pierwsze spostrzeżenia na ich temat. Jednak dopiero w drugiej dekadzie XX wieku amerykański egiptolog Herbert Winlock odnotował ich obecność na terenie świątyni Hatszepsut.

Polsko-egipska misja archeologiczno-konserwatorska, działająca pod auspicjami Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej UW, obecnie kierowana przez dra Zbigniewa Szafrańskiego, od kilkudziesięciu lat odrestaurowuje świątynie tej wybitnej egipskiej królowej. Oprócz tego archeolodzy nadal prowadzą wykopaliska. To właśnie w wyniku prac przeprowadzonych w ostatnich sezonach znaleziono ponad 200 wcześniej nieznanych zwięzłych inskrypcji pozostawionych przez starożytnych budowniczych.

"Napisy wykonywano czerwoną farbą przy pomocy pędzli. Barwnikiem była zapewne ochra. Zarejestrowaliśmy głównie pismo hieratyczne (pismo staroegipskie różniące się od hieroglifów uproszczoną formą znaków - PAP) z elementami kursywy hieroglificznej. Była to uproszczona pod względem zapisu, dostosowana do szybkiego notowania odmiana pisma hieroglificznego" - informuje mgr Dawid F. Wieczorek, doktorant w Instytucie Archeologii UW, który opracowuje opisywane inskrypcje.

Wyróżniono dwa rodzaje napisów - mniejsze malowane cienkim pędzelkiem mierzą około 10 na 15 cm, a większe 20 na 30 cm. Te drugie, zdaniem egiptologa, wykonywano w kamieniołomie tuż po wykuciu bloku kamiennego. Były zdecydowanie większe, aby nie zostały zamazane podczas transportu na miejsce przeznaczenia. Mniejsze notatki wykonywano w związku z nadzorem prac konstrukcyjnych już na placu budowy.

"Znalezione przez nas inskrypcje są bardzo zwięzłe. Nadzorcy zapisywali niezbędne dla nich informacje w procesie konstruowania świątyni. Jak dotąd w największej liczbie znajdowane są daty dzienne, ale być może także nazwy brygad budowlanych odpowiedzialnych za konkretny fragment budowy" - mówi Wieczorek.

Większość napisów wykonanych przez budowniczych uległa bezpowrotnemu zniszczeniu w momencie, gdy artyści wykonywali płaskorzeźby na ścianach świątyni.

Jak dotychczas najwięcej inskrypcji architektonicznych datowanych na czasy Nowego Państwa (1550-1069 lat p.n.e.) pochodzi ze świątyni Totmesa III znalezionej przez polskich archeologów w latach 60. XX wieku, usytuowanej tuż obok słynnej tarasowej konstrukcji królowej Hatszepsut.

Tradycja znakowania bloków podczas inwestycji budowlanych w starożytnym Egipcie sięga już okresu Starego Państwa. Inskrypcje tego typu znaleziono między innymi wewnątrz największej piramidy egipskiej przypisywanej Cheopsowi w Giza.(PAP)


ostatnia zmiana: 2009-02-12
Komentarze
Polityka Prywatności