Sejm przyjął ustawę o bateriach i akumulatorach, która zakłada zmniejszenie ilości substancji niebezpiecznych w bateriach i akumulatorach, ich właściwe zbieranie i recykling. Ustawa obciąża przedsiębiorców wprowadzających na rynek baterie i akumulatory wszystkimi kosztami ich recyklingu.
Nowe prawo dostosowuje polskie normy do przepisów UE. Ustawa zakazuje wyrzucania zużytych baterii i akumulatorów razem z innymi odpadami. Dotyczy to wszystkich rodzajów baterii i akumulatorów wprowadzonych do obrotu w Unii Europejskiej, niezależnie od ich rodzajów, pojemności, masy i składu materiałowego.
Sklepy o powierzchni powyżej 25 mkw., hurtownie i firmy zajmujące się wymianą zużytych akumulatorów i baterii będą musiały je przyjmować i oddawać do recyklingu - stanowi ustawa. Zużyte baterie i akumulatory, oraz akumulatory samochodowe od użytkownika będą musiały trafić do sprzedawcy, punktu serwisowego albo do punktu zbierania odpadów.
Ustawa ustala też wymaganą ilość zbieranych zużytych baterii i akumulatorów. Zajmujące się tym podmioty będą musiały informować o zebranych zużytych ogniwach.
Za wprowadzanie do obrotu baterii i akumulatorów przenośnych pobierana będzie opłata produktowa (od 80 gr do 12 zł za kilogram). Środki z tego tytułu wpływać będą do urzędu marszałkowskiego województwa, w którym działa firma. Pieniądze mają być przeznaczane na akcje edukacyjne na temat zbierania, przetwarzania i recyklingu tych produktów.
Opłata depozytowa za baterię samochodową lub akumulator samochodowy ma wynieść od 30 zł do 50 zł za sztukę. W bateriach i akumulatorach nie będzie można stosować nadmiernych ilości rtęci i kadmu.
Teraz ustawa trafi do Senatu. Ma wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia, z wyjątkiem części przepisów, które zaczną obowiązywać po dłuższym vacatio legis.(PAP)