
Pewne rzeczy śnią się rzadziej niż inne. Na przykład liczenie, pisanie czy czytanie we śnie, nie są tak popularne jak chociażby często pojawiający się motyw ucieczki przed zagrożeniem, a jeżeli już pojawiają się w świecie marzeń sennych, stwarzają osobie śniącej wiele trudu i oporu. Jednym z takich motywów jest także muzyka...
Pewne rzeczy śnią się rzadziej niż inne. Na przykład liczenie, pisanie  czy czytanie we śnie, nie są tak popularne jak chociażby często  pojawiający się motyw ucieczki przed zagrożeniem, a jeżeli już pojawiają  się w świecie marzeń sennych, stwarzają osobie śniącej wiele trudu i  oporu. Jednym z możliwych powodów tego zjawiska jest to, że liczenie,  pisanie i czytanie stanowią złożone procesy poznawcze, które są  czynnościami nabytymi przez ludzi na względnie późnym etapie ich  rozwoju, podczas gdy procesy ewolucji snów są filogenetycznie starsze.  Można więc przypuszczać, że z tego również powodu wspomniany motyw  ucieczki przed zagrożeniem jest elementem częstym w snach, gdyż – jak  głosi teoria Antti Revonsuo –  sen być może wyewoluował w celu  stworzenia wirtualnej sytuacji zagrożenia, podczas którego dzięki  powtarzaniu różnych scenariuszy zagrożenia jesteśmy lepiej przygotowani  do stawiania czoła niebezpieczeństwom w świecie prawdziwym (na jawie)  wyrabiając sobie podczas snu odpowiednie reakcje behawioralne, które  prowadzą do eliminacji zagrożenia. Zatem sen mógł pojawić się i  przetrwać w toku ewolucji ze względu na nieocenioną funkcję adaptacyjną i  te motywy, które w tej funkcji się spełniają, śnią się częściej,  natomiast inne, ewolucyjnie młodsze, jak chociażby właśnie złożone  procesy poznawcze, występują w snach rzadziej, i są mało efektywne.  
 
 Jednym z takich motywów jest także muzyka, która chociaż towarzyszy  ludziom od czasów prehistorycznych (najstarsze znane instrumenty  powstały około 35 tysięcy lat temu), to jej silny rozwój nastąpił  dopiero w czasach starożytnych. Zdolności muzyczne, podobnie jak pisanie  czy liczenie, wymagają funkcjonowania złożonych procesów poznawczych,  umożliwiających sprawne poruszanie się w obrębie zasad i reguł zapisu  muzycznego. U osób zajmujących się muzyką zawodowo jest to czynność  pochłaniająca dużo czasu za dnia i jednocześnie wymagająca od nich  odpowiedniej wiedzy i kompetencji, a więc jest (głównie z uwagi na to  drugie) podobna trochę do języka naturalnego. 
 
 Anegdotyczne historyjki o znanych muzykach takich jak Berlioz, Tartini  czy Stravinsky sugerują, że muzyka, nie dość, że może być elementem  doświadczeń sennych to w doświadczeniach tych nie brakuje przejawów  kreatywności, czego owocem mogą być nowe pomysły lub wręcz nowe, całe  utwory muzyczne!
 
 Aby bliżej przyjrzeć się tej kwestii, grupa włoskich badaczy z  Uniwersytetu we Florencji przebadała dwie grupy osób: muzyków oraz osoby  niezwiązane z muzyką zawodowo, ale słuchające muzyki. Badani mieli za  zadanie przez kolejne 30 dni po przebudzeniu się odpowiadać na szereg  pytań w kwestionariuszu, dotyczących między innymi tego, ile czasu  poprzedniego dnia poświęcali oni na praktykę muzyczną (muzycy) lub  słuchanie muzyki (nie-muzycy), oraz jaka była treść ich marzeń sennych i  jaki był w nich udział motywów związanych z muzyką.
 
 Jak się okazało, sny muzyków zawierały więcej motywów muzycznych niż sny  nie-muzyków, i to aż dwukrotnie. Ponadto, znaleziono ujemną korelację  pomiędzy częstością przypominania sobie muzycznych treści snów a wiekiem  rozpoczęcia edukacji muzycznej – im wcześniej w dzieciństwie muzycy  zawodowi zaczynali naukę, tym więcej snów muzycznych pamiętali. Co  ciekawe, zdolność zapamiętywania większej ilości muzycznych snów nie  zależała od stażu pracy muzyka. Z kolei w przypadku nie-muzyków nie  znaleziono zależności pomiędzy ilością zapamiętanych snów muzycznych a  czasem poświęconym na słuchanie muzyki poprzedniego dnia. Wartym uwagi  jest także wynik dotyczący snów zawodowych muzyków, według którego,  spośród wszystkich 244 snów zawierających motywy muzyczne, w 28 %  przypadków przyśniły się badanym utwory zupełnie nowe, wcześniej  nieznane. 
 
 Obecność motywów muzycznych w snach zarówno muzyków jak i nie-muzyków  sugeruje, że ogólna zdolność do radzenia sobie z kompleksowymi  reprezentacjami dźwiękowymi, może funkcjonować całkiem sprawnie nawet  podczas procesu śnienia. Wydaje się jednak, że znajomość podstawowej  wiedzy na temat muzyki może zwiększać prawdopodobieństwo wystąpienia  treści związanych z muzyką podczas snów, o czym świadczy większy ich  udział w snach zawodowych muzyków. 
 
 Częstotliwość występowania motywów muzycznych w snach osób nie-muzyków  (18%) jest i tak na wyższym poziomie niż w przypadku innych czynności  kognitywnych, takich jak czytanie liczenie czy pisanie, co sugeruje  pewną odrębność muzyki na tle innych czynności poznawczych. Poza tym,  wczesne dzieciństwo wydaje się stanowić najważniejszy okres, w którym  zdolności muzyczne się rozwijają w najbardziej istotny sposób, o czym  świadczy fakt, że to właśnie wiek, w którym rozpoczęto edukację  muzyczną, a nie staż pracy muzyka wpływa na obecność muzycznych treści w  snach. 
 
 Warto zauważyć, że pojawianie się motywów muzycznych w snach nie jest  też chyba wynikiem dziennej aktywności muzycznej, czy to słuchania czy  też grania, a razem z większą częstotliwością przywoływania snów  muzycznych przez muzyków w przeciwieństwie do nie-muzyków, wyniki te  faworyzują rolę muzycznych kompetencji oraz wiedzy zasad i reguł  muzycznych w powstawaniu motywów muzycznych w snach. Tym samym, uzyskane  wyniki nie wspierają teorii mówiącej o tym, że treść snów odzwierciedla  aktywność dzienną osoby śniącej (tzw. continuity hypothesis of dreaming).  
 
 Wyniki włoskich badaczy potwierdzają też anegdotyczne historie na temat  kreatywności muzycznej w snach. Zdolność ta (niezwykle przydatna z  punktu widzenia praktyka) wynika najprawdopodobniej z tego, że muzycy  potrafią nie tylko łączyć poszczególne elementy dźwiękowe w całość  (utwór muzyczny), ale także tworzyć oryginalną muzykę poprzez  reorganizację i rekombinację dźwięków zachowanych w pamięci. Zatem,  występowanie nowych, nieznanych wcześniej wątków muzycznych w snach  sugeruje, że i ta zdolność, postrzegana jako świadomy proces poznawczy,  jest obecna w snach. 
 
UGA, V., LEMUT, M., ZAMPI, C., ZILLI, I., & SALZARULO, P. (2006). Music in dreams Consciousness and Cognition, 15 (2), 351-357 DOI: 10.1016/j.concog.2005.09.003 
 
źródło: http://lucidologia.blogspot.com/ 
dodane przez myslivy