Telefon pozwoli namierzyć złodzieja

Amerykańcy naukowcy skonstruowali oprogramowanie, które po cechach połączeń telefonicznych pozwoli namierzyć oszusta, który próbuje autoryzować przez telefon transakcję, posługując się danymi skradzionej karty kredytowej.

Do namierzenia oszusta będzie służył typ telefonu, rodzaj połączenia i szczególne cechy infrastruktury telefonicznej mogą ułatwić złapanie złodzieja, który usiłuje korzystać z danych skradzionej karty kredytowej, autoryzując ją przez telefon.

Naukowcy pracujący dla firmy technologicznej Pindrop ocenili, że „tajne” słowa i terminy używane zwykle do autoryzacji karty przez bank są łatwe do rozłamania i uzyskania, choćby przez phishing lub poprzez kradzież danych online.

Przekierowanie, umożliwiające uzyskanie numeru telefonu właściciela karty, aby potem podszyć się pod niego w kontaktach z bankiem jest też czymś częstym – twierdzi Vijay Balasubramaniyan, prezes zarządu, współwłaściciel i główny badacz Pindrop.

Analizując wiele pochodzących z banków zapisów rozmów, używanych do oznaczenia prawdopodobnych przypadków oszustw, badacze stwierdzili, że podobnie jak głos człowieka brzmi różnie w zależności od tego, z jakiego miejsca telefonuje, także łańcuch przekaźników, telefonów i urządzeń operatorskich tworzy za każdym razem inny typ „szumów rozmowy”.

Oprogramowanie, które opracowali naukowcy pracujący dla Pindrop pozwala na wydobycie specyficznych informacji z każdego „szumu rozmowy”. Jak powiedział „Technology Review” kierujący projektem prof. Mustaque Ahamad z Georgia Institute of Technology, istniejące od dawna sieci telefoniczne „mają inne sygnatury techniczne – coś jak różne odciski palców - w różnych regionach”.

Starsza infrastruktura z Europy Zachodniej różni się bardzo od stosunkowo nowej zbudowanej w Afryce. Oprogramowanie do obróbki głosu stosowane przez usługodawców z różnych regionach świata nie pochodzi też od tego samego dostawcy i zdradza znaczące różnice. W rezultacie, jak uważa Ahamad, różnica 180 km jest już dobrze widoczna i wykrywalna w „szumach rozmowy” pochodzących z rozmowy telefonicznej, chociaż obecnie oprogramowanie Pindrop działa dla większych dystansów.

Według Ahamada i Balasubramaniyana przejęcie połączenia i podrobienie właściwych szumów rozmowy jest dla oszustów trudne. Zmiana telefonów i różnice pomiędzy telefonami komórkowymi i stacjonarnymi, powoduje już różnice w obrazie rozmowy, które są wykrywalne przez oprogramowanie, mimo iż nawet inne parametry pozostaną te same. Pindrop obecnie tworzy bazę „szumów rozmowy” charakterystycznych dla rozmów znanych oszustów, autoryzujących wykradzione karty płatnicze. Baza ta będzie źródłem porównawczym i zarazem bazą danych dla rozwijającego się oprogramowania wykrywającego szybko oszustwo w trakcie rozmowy. (PAP)


ostatnia zmiana: 2012-03-05
Komentarze
Polityka Prywatności