Naukowcy opracowali biodegradowalne nośniki reklamowe bazujące na włóknach bambusa, soi i kukurydzy. Ekologiczne outdoory ulegają rozkładowi już po siedmiu miesiącach.
Wynalazek powstał w efekcie pięcioletnich badań prowadzonych przez naukowców z uniwersytetu Minho w Bradze oraz uniwersytetu im. Fernando Pessoi w Porto. Obie uczelnie zgłosiły już wspólnie nowy produkt do urzędu patentowego.
Jak poinformowała dr Fernanda Viana, kierownik zespołu badawczego, bazujący na roślinnych włóknach nośnik jest produktem pionierskim, którego opracowanie zostało wymuszone przez portugalską ustawę o zakazie używania do celów reklamowych materiałów, które nie są biodegradowalne."W rzeczywistości te wprowadzone 24 lata temu przepisy nigdy nie były przestrzegane. Celem naszych prac było stworzenie ekologicznego nośnika reklamowego w sytuacji coraz powszechniejszego wykorzystania outdoorów z PVC, rozkładających się w naturze przez wiele lat oraz szkodzących ludzkiemu systemowi odpornościowemu", wyjaśniła portugalska uczona.
Dr Viana zapewniła, że outdoory z włókien bambusa, soi i kukurydzy zamieniają się w materię organiczną już po 28 tygodniach od ich wytworzenia.Według portugalskich naukowców, wprowadzenie do produkcji outdoorów z surowców roślinnych może nastąpić już w 2012 r. z uwagi na duże zainteresowanie projektem ze strony przedsiębiorstw branży reklamowej.
"Jeszcze w trakcie początkowej fazy naszych prac badawczych otrzymaliśmy wsparcie od kilku firm krajowych oraz zagranicznych" - ujawnił dr. Jorge Neves z Wydziału Inżynierii Tekstylnej na uniwersytecie w Bradze.Zdaniem portugalskiego naukowca, cena samodzielnie rozkładających się nośników reklamowych nie będzie znacznie odbiegać od wartości outdoorów z poliestru laminowanego czy polichlorku winylu. "Nie będą one też różnić się pod względem wizualnym" - dodał Neves.