Najprawdopodobniej za kilka lat samochody osobowe będą pozbawione tradycyjnych paneli środkowych, które obecnie mają różne pokrętła, przełączniki oraz wyświetlacze klimatyzacji, radia czy komputera pokładowego. Wszystkie te funkcje pełnić będzie jeden ogromny, zajmujący całą powierzchnię panelu środkowego, interaktywny wyświetlacz - informuje "Photonics Spectra".
Stosowane między innymi w przemyśle motoryzacyjnym wyświetlacze LCD mają pewne ograniczenie wynikające z trudności ze zintegrowaniem w jednej płaszczyźnie przycisków lub suwaków oraz samego wyświetlacza.
Ten "mankament" uniemożliwia wyeliminowania standardowych przycisków, niezbędnych do sterowania pewnymi urządzeniami w aucie. Technologia, nad którą pracują naukowcy z instytutu badawczego Digital Dash Ltd. (Kanada), pozwoli na całkowite uniknięcie konieczności sterowania pracą wewnętrznych urządzeń auta za pomocą jakichkolwiek pokręteł. Założenie to ma zostać zrealizowane za pomocą połączonych zaawansowanych technologii wyświetlania obrazu oraz interaktywnej reakcji urządzenia na zmiany, jakie dokonywać na użytkownik auta.
Obraz przypominający standardowy panel środkowy samochodu ma być wyświetlany na całą powierzchnię odpowiadającą obecnemu panelowi za pomocą projektorów obrazu - bądź to laserowych, bądź działających w oparciu o nowoczesne świecące diody, tzw. LED-y. W zależności od wybranej przez kierowcę opcji, wyświetlany będzie obraz pozwalający na sterowanie klimatyzacją auta, radiem, telewizorem lub mapą (GPS).
Wszelkie zmiany ustawień będą dokonywane bezpośrednio na monitorze, dzięki systemowi sensorów, które przekształcać będą informację optyczną na wartości 01, "zrozumiałe" dla elektronicznych układów auta. Według naukowców pracujących nad nowym systemem zarządzania pracą wewnętrznych układów auta, w zależności od zastosowanego rozwiązania umożliwiającego prezentację obrazów (projektor laserowy lub świecące diody) pojawiają się problemy wymagające wyeliminowania przed zastosowaniem układu w seryjnej produkcji.
Projektory diodowe wyświetlają obrazy o dużo większej jasności, ale ulegają one zniekształceniu na zaokrąglonych powierzchniach monitora. Laserowe generatory obrazy są obecnie w fazie rozwoju, co dodatkowo może opóźnić debiut nowej technologii. Jak przewidują naukowcy, tradycyjne samochodowe panele środkowe wyposażone w niezliczone przyciski i suwaki definitywnie przejdą na "emeryturę" po roku 2010. (PAP)