Szybka kolej w Polsce ma połączyć Warszawę, Łódź, Wrocław i Poznań. Termin rozpoczęcia tej budowy zależy od wyników studium wykonalności - dowiedziała się PAP w PKP Polskie Linie Kolejowe.
Obecnie PKP PLK przygotowują dokumentację niezbędną do przeprowadzenia przetargu na to studium wykonalności. Szybka kolej (z prędkościami 300 i więcej km/h) ma na celu m.in. umocnić udział transportu kolejowego w przewozach pasażerskich w Polsce i skrócić o połowę czas przejazdu między największymi miastami kraju.
Szybka kolej ma również zwiększyć bezpieczeństwo transportu pasażerskiego i zminimalizować jego wpływ na środowisko naturalne (w tym emisję dwutlenku węgla), a także uzupełnić sieć kolejową o brakujący element historycznie ukształtowanej geografii kolei w Polsce. Według informacji PKP PLK, najbardziej efektywnym rozwiązaniem jest budowa szybkiej kolei na trasie określonej już jako "Y" - na możliwie najkrótszym odcinku łącząc Warszawę, Łódź, Wrocław i Poznań - z rozgałęzieniem na dwa ostatnie miasta w rejonie Kalisza.
W planach PKP PLK jest również modernizacja Centralnej Magistrali Kolejowej, tak by na południowym odcinku do roku 2012 pociągi osiągały prędkość 200-250 km/h, a w przyszłości na całej magistrali od 300 do 350 km/h na godzinę. Koszt budowy linii z Warszawy do Wrocławia i Poznania (prace przygotowawcze i inwestycyjne) można oszacować na 22 mld złotych, a na zakup taboru potrzeba będzie jeszcze 3,2 mld zł. Ze strony administracji rządowej sprawą zajął się Międzyresortowy Zespół do spraw Kolei Dużych Prędkości. Do końca maja tego roku zespół ma przedłożyć rządowi projekt programu budowy linii kolei dużych prędkości. (PAP)