Europejskie Centrum Gier w Krakowie z udziałem UJ i AGH
W Krakowie powstanie Europejskie Centrum Gier ze studiami animacji i produkcji dźwiękowej. Koordynatorem przedsięwzięcia jest Krakowski Park Technologiczny, a jego inicjatorami i uczestnikami - Akademia Górniczo-Hutnicza, Uniwersytet Jagielloński i firmy prywatne z branży gier wideo.
Jak poinformowano podczas czwartkowej konferencji prasowej,
na stworzenie Europejskiego Centrum Gier (EGC - European Games
Centre) potrzeba ok. 10 mln zł. Inicjatorzy przedsięwzięcia będą
starali się o pozyskanie tej kwoty z funduszy UE w ramach programu
"Innowacyjna gospodarka".
Do końca 2009 r. w Krakowie mają powstać studia animacji i
produkcji dźwiękowej.
Planuje się, że zostaną one zlokalizowane
wewnątrz blisko 20-metrowej wieży niefunkcjonującego już
generatora van der Graafa w Instytucie Fizyki UJ.
"Jeśli wniosek o dofinansowanie, który planujemy złożyć
jesienią, zostanie szybko przeanalizowany, to studia animacji i
produkcji dźwiękowej powinny ruszyć w przyszłym roku" -
powiedział PAP prezes Krakowskiego Parku Technologicznego Sławomir
Kopeć.
Jednym z zamierzeń związanych z Europejskim Centrum Gier jest
pomysł, by w Krakowie stworzyć nowoczesny silnik do gier wideo,
który byłby w przyszłości wizytówką Centrum.
"To bardzo ambitny projekt, który zająłby około dwóch lat, ale
patrząc od strony potencjału, projekt realny" - mówił PAP p.o.
dyrektora Europejskiej Akademii Gier doc. Paweł Węgrzyn z UJ.
Udziałem w tworzeniu Centrum - które działałoby w formule
klastra - zainteresowanych jest ok. 20 małych i dużych firm z
całej Polski. Formuła jest otwarta, kolejne firmy i uczelnie mogą
przystąpić do tej inicjatywy. Porozumienie między partnerami ma
być podpisane na przełomie sierpnia i września.
Niezależnie od tego, jak szybko uda się uruchomić studia
produkcyjne, uczelnie chcą rozpocząć kształcenie specjalistów
potrzebnych w branży gier.
Od lutego ma ruszyć Europejska Akademia
Gier - wspólne przedsięwzięcie AGH, UJ i producenta gier wideo
spółki Nibris. Będą to studia podyplomowe kształcące programistów,
scenarzystów, reżyserów, grafików i specjalistów od dźwięku w
grach wideo. Organizatorzy szukają sponsorów, którzy pokryją
choćby w części koszt studiów.
Uczelnie i firmy prywatne liczą, że dzięki Europejskiemu
Centrum Gier w Małopolsce, oprócz już istniejących, zaczną działać
także nowe firmy zajmujące się elektroniczną rozrywką.
Według prognozy firmy PricewaterhouseCoopers w latach 2007 -
2012 wartość światowego rynku gier wideo zwiększy się z 41,9 do
68,3 mld dolarów i będzie rosła na średnim rocznym poziomie 10,3
proc. Największą kategorię rynku będą stanowiły gry na konsole do
gier wideo, ale najszybszy wzrost przewiduje się w przypadku gier
bezprzewodowych, internetowych oraz reklamy.(PAP)
ostatnia zmiana: 2008-07-25