Książki w internecie - Polska Biblioteka Internetowa

Biblioteki cyfrowe i zasoby edukacyjne w internecie to obecnie popularne pomoce edukacyjne w wielu krajach. Także klasyczną literaturę polską można czytać w sieci, dzięki
Polskiej Bibliotece Internetowej (PBI), zawierającej ok 26 tys. rekordów. W przyszłości mogą powstać także internetowe podręczniki szkolne, pisane przez nauczycieli.

Edukacji przy pomocy nowoczesnych technik poświęcona była,
zorganizowana w poniedziałek w Warszawie konferencja "Cyfrowa
Edukacja Dzieci i Młodzieży".

"Internetowa biblioteka to nie tylko pomoc dla uczniów, którzy
bez wychodzenia z domu mogą mieć dostęp do potrzebnych lektur. To
także wspaniałe narzędzie dla każdego kto np. chce błyskawicznie
przypomnieć sobie dokładny tekst wierszyka, którego uczył się w
szkole" - powiedział PAP prezes Fundacji Polskiej Biblioteki
Internetowej, Adam Piechowicz.

Jak wyjaśnił, obecnie w PBI dostępne są tylko teksty starsze, co
do których minął czas ochrony praw autorskich.

"Mamy wiersze Kochanowskiego, praktycznie całego Mickiewicza. Nie
mamy jednak pieniędzy aby płacić za prawa autorskie do
współczesnych dzieł. W przyszłości fundacja może rozpocząć jakąś
działalność gospodarczą i pozyskiwać środki na ten cel.
Chcielibyśmy także, aby np. autor kilkunastu bestsellerów
udostępnił jeden z nich nam nieodpłatnie. My za to będziemy
promować jego twórczość na naszej stronie" - podkreślił Piechowicz.

W internecie mogą pojawić się także podręczniki, które dostępne
będą dla uczniów i nauczycieli za darmo. Projekt "Wolne
Podręczniki", prowadzony przez Fundację Nowoczesna Polska, zmierza
do osiągnięcia tego celu.

"Mamy stworzony system komputerowy, który pozwoli na stworzenie
podręcznika. Potrzebne są szkolenia dla nauczycieli, którzy będą
chcieli wziąć w tym udział. Jeśli rozpoczęlibyśmy je teraz, to już
za półtora roku w sieci mógłby pojawić się pierwszy podręcznik" -
powiedziała PAP prezes zarządu fundacji, Jolanta Lipszyc.

Jak zaznaczyła, podręczniki takie byłyby dobre, ponieważ każdy
ich fragment byłby oceniany przez grupę doświadczonych
nauczycieli. Potrzebna byłaby też grupa ekspertów koordynująca
proces pisania, która przygotowałaby ogólne zarysy treści
podręcznika, zgodne z podstawą programową i standardami
egzaminacyjnymi i pilnowałaby jakości fragmentów, pisanych przez
różnych nauczycieli.

"Chciałabym, aby te podręczniki miały modułową budowę. Dzięki
temu uaktualnianie treści i wprowadzanie ulepszeń nie będzie
wymagało przeorganizowywania całego roku szkolnego, wystarczy
zmiana danego fragmentu" - dodała Lipszyc. (PAP)


Komentarze
Polityka Prywatności