Gry komputerowe mogą leczyć
Gry komputerowe, które z założenia mają bawić, mogą także pomagać w terapii niektórych schorzeń i przywracaniu sprawności - mówili biofizycy z Instytutu Medycyny Doświadczalnej i Klinicznej im. Mossakowskiego PAN podczas wykładu dla publiczności X Festiwalu Nauki w Warszawie.
Jak wyjaśniali naukowcy, nawet gdy stoimy na pozór nieruchomo,
nasze ciało jest aktywne. Cały czas odchyla się ono od pionu, a
środek ciężkości przemieszcza się to w jedną, to w drugą stronę.
Dzięki oczom, błędnikowi i receptorom ulokowanym w mięśniach,
skórze lub stawach, znamy jednak swoje położenie i potrafimy je
zachować wykonując drobne, nieświadome ruchy.
Do badania postawy służy posturograf, urządzenie przypominające
wyglądem wagę łazienkową. Wystarczy na nim stanąć, by
zarejestrował on przemieszczenia środka ciężkości i pokazał je na
ekranie komputera. Im bardziej oznaczający środek ciężkości punkt
przemieszcza się, gdy stoimy nieruchomo, tym większe mamy
trudności z równowagą.
Najlepiej radzą sobie z zachowaniem równowagi ludzie młodzi,
gorzej - dzieci, natomiast poważne problemy przychodzą z wiekiem.
Zmęczenie też da o sobie znać, pod tym względem posturografu nie
da się oszukać. Dlatego urządzenie to ma zastosowanie m.in. w
badaniach sprawności żołnierzy.
Samo rozpoznanie problemów z równowagą nie wyczerpuje jednak
możliwości posturografu. Można go używać do gier komputerowych.
Wówczas rolę myszy lub joysticka pełni ciało - jego poruszenia
sterują tym, co się dzieje na ekranie komputera.
Odsłanianie obrazka, gra w ping-ponga lub manipulowanie wirtualną
kulką na płaszczyźnie - nie mówiąc już o grach o bardziej
rozbudowanych fabułach - to dobra zabawa, ale także doskonały
trening równowagi i panowania nad ruchami ciała. Taki trening może
mieć wielkie znaczenie dla rehabilitacji. W ten sposób można pomóc
osobom z zaburzeniami równowagi, zawrotami głowy, bojącym się
upadku.
Co więcej, można w ten sposób rywalizować z innymi osobami, a to
jeszcze bardziej zachęca do ćwiczeń, zwłaszcza starszych
pacjentów.
"Posturograficzne" gry komputerowe mogą też uzupełniać naziemny
trening pilotów, ćwiczących naprzemienne przewroty w przód i w
tył lub jazdę na karuzeli.
Warszawskie spotkania z nauką obejmą ponad 500 imprez. Do 24
września ponad 100 naukowców zaprezentuje warszawiakom swoje
dokonania i zainteresowania badawcze. Wykłady, pokazy, warsztaty i
prezentacje odbędą się nie tylko w laboratoriach i aulach wyższych
uczelni lub instytutów naukowych, ale również w muzeach, parkach,
obserwatoriach i pod gołym niebem. (PAP)