72 proc. Polaków ma co najmniej jeden telefon komórkowy – wynika z sondażu Biura Badania Opinii i Rynku Estymator. Jak wskazują badania wśród nastolatków (13-19 lat) telefon komórkowy ma 91 proc. ankietowanych.
Wśród ludzi w wieku 30-39 lat komórkę ma 90 proc. badanych. Później - ze wzrostem wieku użytkowników - liczba telefonów komórkowych stopniowo maleje. Dla coraz starszych wynosi: 77 proc. dla osób w wieku 40–49 lat, 60 proc. dla przedziału 50–59 lat, 42 proc. dla wieku 60–69 lat, oraz 32 proc. dla osób w wieku 70 i więcej lat.
Posiadanie telefonu komórkowego zależy też od wykształcenia – im bardziej wykształcony Polak, tym częściej ma komórkę: 86 proc. Polaków z wyższym wykształceniem ją posiada, podczas gdy wśród osób z wykształceniem podstawowym odsetek ten wynosi tylko 51 proc.
Ciekawa jest zależność faktu posiadania komórki od miejsca zamieszkania - najwięcej użytkowników komórek – 79 proc. - jest w miastach średniej wielkości (od 50 do 200 tys. mieszkańców).
Nieco mniejsze nasycenie komórkami obserwujemy w miastach dużych (powyżej 200 tys.) i małych (poniżej 50 tys.): około 74 proc. Odsetek ten jest tylko trochę niższy na wsi: 67 proc. Mniejszą popularność komórek w dużych miastach w porównaniu ze średnimi tłumaczy – według Estymatora - większe nasycenie telefonią stacjonarną.
Według sondażu, ważny jest także poziom dochodów: i tak 93 proc. najbogatszych Polaków (dochód rodziny powyżej 4000 zł miesięcznie) to użytkownicy telefonu komórkowego. Wśród osób najuboższych (dochód rodziny do 1000 zł) odsetek ten wynosi 57 proc.
Odsetek klientów poszczególnych sieci jest – według sondażu - następujący: Orange – 26 proc., Era – 25 proc., Plus – 25 proc., Heyah – 7 proc., Sami Swoi – 2 proc.
Najlepiej wykształceni są klienci Ery – aż 37 proc. z nich ma wyższe wykształcenie. Ta sama sieć ma też najwięcej klientów o najwyższych dochodach. Najmłodszych użytkowników ma sieć Heyah – 26 proc. z nich ma 13–19 lat. Z kolei wśród klientów Samych Swoich największy - 46-proc., jest udział osób mieszkających na wsi. Sieć ta ma także największy odsetek osób o najniższych dochodach.
Badanie przeprowadzono od marca do maja 2006 r. w ramach projektu EstyMedia na ogólnopolskiej, losowej próbie 3724 osób w wieku od 13 do 80 lat.