Kruki mają bardzo rozwiniętą zdolność myślenia, która pozwala im wypracowywać nowe sposoby zachowania i rozwiązywania problemów.
Naukowcy od dawna zastanawiali się, czy wyjątkowa smykałka do innowacji wynika z faktu, że jedne zwierzęta szybciej niż inne uczą się na błędach, czy też stąd, że są pod tym względem wyjątkowo uzdolnione. Dotychczasowe badania pozwoliły przypuszczać, że chodzi o to drugie, choć naukowcom wciąż brak jednomyślności - zauważa Taylor.
Aby rozwiać choć część wątpliwości, Taylor przeprowadził kilka doświadczeń i sprawdził, czy kruki umieją łączyć elementy zdobytej wcześniej wiedzy, by rozwiązać nowy problem.
Najpierw pozwolił ptakom nauczyć się kilku sztuczek. Kruki nauczyły się np. dobierać do jedzenia wiszącego na sznurku, ciągnąc za ów sznurek. Nauczyły się też wydłubywać jedzenie z otworu krótkim patykiem.
Wtedy nastąpiła główna część eksperymentu. W niewielkim otworze w drzewie badacz umieścił smakołyk. Jedzenie było tak głęboko, że kruki nie mogły sięgnąć do niego dziobem ani wydłubać go krótkim patykiem, zwisającej na sznurku z jednej z żerdek. Próby zastosowania poznanych wcześniej rozwiązań nie dawały efektu.
Po kilku podejściach wymagających zastosowania wcześniej poznanych taktyk i zachowań, ptaki zwróciły uwagę na jeszcze jeden rekwizyt - skrzynkę, w której leżała długa gałązka. Skrzynkę umieszczono obok wiszącego na sznurku, krótkiego patyka. Tym, co miały "pod ręką" - krótkim patykiem na sznurku - kruki nauczyły się wydostawać ze skrzynki długą gałązkę. Manipulując nią, mogły wreszcie wydłubać schowany w otworze smakołyk.
"Te kruki
nie miały wcześniej okazji sięgać po narzędzia wiszące na sznurku; nie
zdobywały też jednego narzędzia, wykorzystując drugie" - zauważa autor
badania. Tym razem ptaki zastosowały swe starsze doświadczenia,
opracowując nowy rodzaj zachowania. "Pokazały, że umieją wykorzystywać
różne rodzaje zachowań w nowym kontekście" - podkreśla Taylor.
Źródło: PAP