Zużyte baterie od samochodów elektrycznych i hybryd mogą się przydać do magazynowania "zielonej" energii

Naukowcy z koncernu motoryzacyjnego GM i firmy ABB opracowali technologię powtórnego wykorzystania zużytych baterii samochodów elektrycznych i hybryd. Będą one wykorzystywane w rozwiązaniach pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych - poinformował portal Daily Tech.

Podstawowym typem ogniw używanych w samochodach elektrycznych i hybrydach jest ogniwo litowo-jonowe (LiIon). Chwalone za swoją wielką pojemność i długi czas życia mierzony w cyklach ładowania i rozładowania, ogniwa te mają wielką wadę - są bardzo trudne w recyklingu. Tylko kilka firm na świecie zajmuje się ich recyklingiem, bowiem lit jest bardzo reaktywny, skłonny do eksplozji i samozapłonu.

Zajmująca się takim recyklingiem w USA firma Toxco Inc. przeciwdziała temu, całkowicie rozładowując baterie i potem zamrażając je kriogenicznie. Nawet wtedy odzyskanego litu nie można powtórnie użyć w bateriach, ale produkuje się z niego węglan litu - kluczowy komponent niektórych leków.

Istnieje jednak możliwość powtórnego wykorzystania baterii litowo-jonowych w momencie kiedy osiągną one taki stan, iż nie będą już mogły służyć do napędu aut. Badacze z koncernu GM przy współpracy szwajcarskiej grupy ABB opracowali prototypową instalację do magazynowania energii opartą na częściowo wyeksploatowanych ogniwach samochodu elektrycznego Chevrolet Volt.

Jak powiedział Micky Bly dyrektor wykonawczy działu Electrical Systems, Hybrids, Electric Vehicles and Batteries w GM, stało się tak, bowiem "baterie Chevroleta Volt mają znaczącą pojemność zdatną do magazynowania energii nawet po zakończeniu ich użytkowania w samochodzie". Dlatego też GM połączył siły z ABB , by wykorzystać je tak, aby "przynosiły korzyści środowisku z daleka od autostrad".

Jak pisze Daily Tech taki recykling jest sensowny z kilku powodów. Zmienność mocy dostarczanej energii przez alternatywne źródła jak ogniwa słoneczne czy elektrownie wiatrowe, bywa często używana jako ważny argument przeciwko ich szerszemu rozpowszechnianiu. Wprowadzenie magazynowania energii, co umożliwi energetyce słonecznej bądź wiatrowej zastosowanie stałych parametrów jej dostaw, może zmniejszyć koszty urządzeń i spowodować, że energia z nich będzie oferowana rynkowi za ceny, które ten zaakceptuje.

Powtórne użycie baterii litowo-jonowych oznacza też używanie czegoś, co zwykle jest nieprzetwarzalne i ląduje na wysypiskach, tym bardziej, że te zużyte baterie zastępują nowe ogniwa używane obecnie w energetyce źródeł alternatywnych.

ABB chce zaczekać, aby wypróbować nowe rozwiązanie na mocniejszych nowych bateriach litowo-jonowych 16 kWh zastosowanych nowych Chevroletach Volt. GM obiecywało bowiem, że baterie te będą działać prawidłowo 8 lat lub wystarczą na przejechanie 185 tys. km. Taką wydajność ma zapewnić układ chłodzenia cieczą ogniw, podobny do układu chłodzenia procesorów w komputerach.

Stosują go w nowych rozwiązaniach ogniw elektrycznych nie tylko GM, ale i Tesla oraz Ford. Problemem staje się także ocena światowych zasobów litu. Metal ten jest rozpowszechniony, ale szacunki momentu wyczerpania jego zasobów wahają się pomiędzy 150 a 400 lat od chwili obecnej, co już świadczy, iż dane są niedostateczne - pisze Daily Tech.

Źródło: PAP

Foto: tvp.info

ostatnia zmiana: 2010-09-24
Komentarze
Polityka Prywatności