W obecności francuskiego prezydenta Nicolasa Sarkozy'ego firma Alstom zaprezentowała w La Rochelle w zachodniej Francji prototyp nowego superszybkiego pociągu AGV, zdolnego pokonać dystans 1000 kilometrów w ciągu trzech godzin.
AGV (Automotrice a Grande Vitesse - Zespół Trakcyjny o Wielkiej Prędkości) jest rozwinięciem produkowanego dotąd przez Alstom modelu TGV (Train a Grande Vitesse - Pociąg o Wielkiej Prędkości). Od poprzednika odróżnia go brak wyodrębnionej lokomotywy, bowiem elektryczne silniki napędowe umieszczone są na osiach poszczególnych wagonów.
W jednym składzie może ich być od siedmiu do 14. Dzięki zwiększonemu wykorzystaniu aluminium i materiałów kompozytowych do budowy AGV, masa typowego składu wynosi 395 ton - o 35 ton mniej niż pociągu TGV identycznej wielkości. Odciążenie konstrukcji wraz z jej aerodynamicznym dopracowaniem umożliwiło zwiększenie prędkości maksymalnej z 320 do 360 kilometrów na godzinę, choć jednocześnie moc napędu zmniejszono o 15 procent.
Pierwszym użytkownikiem AGV będzie prywatny włoski przewoźnik kolejowy Nuovo Transporto Viaggiatori (NTV), który zamówił 25 składów za łącznie 650 mln euro, z opcją na dodatkowych dziesięć. Alstom twierdzi, że kontroluje obecnie 70 procent rynku pociągów szybszych niż 300 kilometrów na godzinę. AGV ma umocnić jego pozycję wobec dwóch głównych konkurentów - niemieckiego Siemensa i kanadyjskiego Bombardiera. Alstom rozpoczął seryjną produkcję TGV w 1981 roku, dostarczając dotąd odbiorcom 650 składów. (PAP)