Kryzys, który dotyka światową gospodarkę od ponad 5 lat, omija rynek handlu internetowego. Mimo spowolnienia, w pierwszym kwartale tego roku, obroty w Stanach zjednoczonych wzrosły aż o 15,4 proc. Jak wygląda sytuacja w Polsce i co nas czeka w pozostałych 3 kwartałach tego roku?
Rok rozliczeń w Polsce
Jak wynika z badania CBRE na polskim rynku zachodzą jeszcze większe zmiany. Zgodnie z podsumowaniem 2011 roku nasz kraj zajmuje 11 miejsce na świecie w kategorii najlepiej rozwiniętych rynków e-commerce. Dużo lepiej radzimy sobie w Europie, gdzie zajmujemy 1 pozycję. Co ciekawe dominujemy również w segmencie handlu mobilnego, gdzie nasz kraj może pochwalić się najszybszym wzrostem liczby transakcji aż o 722 proc., wynika z raportu zanox Mobile Performance Barometer.
- Wzrost rynku
e-commerce, zarówno tego globalnego, jak i krajowego, jest oczywiście pewną
stałą, do której już przywykliśmy. Warto zauważyć, że ubiegły rok był dla
mniejszych i większych podmiotów okresem przygotowań do wejścia na polski rynek
Amazona. Grupa Allegro przejęła Sendit i Agito, a Grupa Nokaut zadebiutowała na
giełdzie.
Obecny rok wydaje się być okresem rozliczeń z rozmaitymi modelami biznesowymi. Coraz częściej słychać negatywne głosy o systemach zakupów grupowych. Niektórzy gracze wycofują się z prowadzenia tego typu serwisów, inni wciąż czekają aż, mówiąc kolokwialnie, coś "zaskoczy" – mówi Mariusz Wesołowski z serwisu DeCommerce.pl.
Będzie rosło, ale trochę wolniej
Według badania E-commerce Index 2011 polski rynek handlu internetowego odnotował 32-procentowy wzrost. W tym roku ma być on trochę mniejszy, choć nadal imponujący - +24 proc.
- Sklepy internetowe w
naszym kraju rozwijają się całkiem nieźle. Rośnie ilość podmiotów, które mogą
już swobodnie konkurować nawet z dużymi graczami, mimo to ilość tzw.
"dziesięciotysięczników", czyli sklepów, których obroty sięgają 10
tysięcy złotych miesięcznie, jest wciąż jeszcze zaskakująco wysoka przy skali
całego polskiego e-commerce.
To co warto zauważyć, to fakt, że mimo niesłabnącej pozycji lidera rynku - platformy handlowej Allegro - coraz więcej firm przejmuje znaczące obszary polskiego e-handlu. Wciąż jednak w naszym kraju synonimem internetowego sklepu jest Allegro właśnie i to się prędko nie zmieni – tłumaczy Mariusz Wesołowski z DeCommerce.pl.