Spam, wiadomości phishingowe oraz fałszywe oprogramowanie antywirusowe – to trzy zagrożenia, z którymi najczęściej stykają się użytkownicy internetu. Do takiego wniosku doszli analitycy Harris Interactive na podstawie wyników badania przeprowadzonego na zlecenie Kaspersky Lab w okresie luty-marzec 2010 r. wśród 9 000 użytkowników ze Stanów Zjednoczonych, Rosji, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, Włoch oraz Hiszpanii.
24% respondentów otrzymało irytujące oferty zainstalowania fałszywego
oprogramowania antywirusowego w celu „zabezpieczenia” ich komputera. Odsyłacz
do takich fałszywych programów zwykle znajduje się w okienku wyskakującym, wraz
z fałszywym ostrzeżeniem o infekcji komputera.
Aby uniknąć nieprzyjemnych
niespodzianek i nie dać się nabrać na takie cyberoszustwo, najlepiej instalować
oprogramowanie od zaufanego producenta – np. jeden z produktów antywirusowych
firmy Kaspersky Lab. Przy odpowiednim zabezpieczeniu komputera szkodliwe
antywirusy nie stanowią żadnego zagrożenia.
Poczta e-mail stanowi kolejne powszechne źródło zagrożeń – prawie jedna trzecia użytkowników (31%) skarży się na otrzymywanie licznych wiadomości spamowych. Nie jest to żadną niespodzianką: według statystyk Kaspersky Lab z maja 2012 r. (http://www.viruslist.pl/news.html?newsid=711) niechciana korespondencja stanowiła niemal 74% globalnego ruchu e-mail.
Wiadomości e-mail, które pochodzą rzekomo z banku czy od administratora
strony, a ich celem jest uzyskanie loginów, haseł oraz innych danych
osobistych, zostały otrzymane przez 23% uczestników badania Harris Interactive.
E-maile z podejrzanymi załącznikami lub odsyłaczami (oraz podobne wiadomości na
portalach społecznościowych) trafiły do 27% użytkowników.
Problem pogarsza dodatkowo fakt, że według tego samego badania 18% respondentów ma problemy z rozróżnieniem autentycznych wiadomości od spamu. Nie ma wątpliwości, że użytkownicy, którzy regularnie przebywają online, są wystawieni na całą gamę zagrożeń i potrzebują nowoczesnych narzędzi ochrony dla swojego komputera i urządzeń mobilnych.
Pełny raport z badania przeprowadzonego przez Harris Interactive jest dostępny na stronie http://www.kaspersky.com/downloads/pdf/kaspersky_lab_consumer_survey_report_eng_final.pdf.