Kaspersky Lab Polska informuje o pojawieniu się ataku phishingowego na użytkowników serwisu bankowego iPKO. Cyberprzestępcy próbują nakłaniać odbiorców sfałszowanej wiadomości e-mail do kliknięcia odsyłacza otwierającego podrobioną stronę logowania do serwisu iPKO. Wprowadzone tam dane logowania i kody jednorazowe trafiają wprost w ręce atakujących. Sfałszowana strona została przygotowana bardzo starannie i stanowi potencjalne zagrożenie dla danych finansowych wielu użytkowników.
Wiadomości docierające do potencjalnych ofiar ataku posiadają temat "Twoje konto jest zablokowane" i mimo błędów językowych na pierwszy rzut oka nie wzbudzają podejrzeń. Cyberprzestępcy wykorzystali logo iPKO i styl charakterystyczny dla wiadomości wysyłanych przez instytucje finansowe.
Wiadomość e-mail docierająca do użytkowników w ramach nowego ataku phishingowegoW treści atakujący informują, że zarejestrowano wiele nieudanych prób logowania, w wyniku czego konto użytkownika zostało zablokowane. Do ponownego uzyskania dostępu do konta konieczne jest kliknięcie odnośnika, który kieruje ofiarę na sfałszowaną stronę logowania do serwisu iPKO. Strona ta jest wierną kopią prawdziwej witryny logowania iPKO i nic nie wskazuje na niej na oszustwo. Jeżeli użytkownik poda dane logowania, na ekranie komputera pojawi się kolejna witryna, gdzie cyberprzestępcy nakłaniają do podania kodów jednorazowych autoryzujących transakcje bankowe.
Wszystkie dane wpisane na wymienionych stronach trafiają wprost w ręce cyberprzestępców.
"Wiadomość zawiera kilka błędów językowych, jednak na tle innych ataków phishingowych wypada dość profesjonalnie i przekonująco. Wnikliwy użytkownik może zauważyć, że odnośnik prowadzi do witryny, której adres nie ma nic wspólnego z serwisem iPKO" - powiedział Maciej Ziarek, ekspert ds. bezpieczeństwa IT, Kaspersky Lab Polska. "Co ciekawe, login iPKO składa się z 8 znaków, jednak po podaniu dłuższego ciągu ofiara i tak zostanie przeniesiona na kolejną stronę w celu podania kodów jednorazowych. Przypominam, że banki nigdy nie proszą klientów o podanie danych autoryzujących transakcje poprzez pocztę elektroniczną czy z powodu przeprowadzanych prac administracyjnych".
Kaspersky Lab Polska podkreśla, że PKO Bank Polski ma nic wspólnego z wysyłaniem omawianych wiadomości e-mail. Jest to typowy atak phishingowy mający na celu wyłudzenie informacji od użytkowników. Cyberprzestępcy nielegalnie wykorzystali wizerunek banku.