Wybieramy odpowiednią aplikację w telefonie i w ciągu 30 sekund wyłączamy światło, sprawdzamy drzwi i odcinamy prąd w gniazdku, ponieważ nie wyłączyliśmy żelazka. Ta wizja wkrótce może się spełnić. Ale co stoi na przeszkodzie? Nasze obawy.
Badania przeprowadzone przez firmę Accenture – lidera outsourcingu i konsultingu w dziedzinie wysokich technologii pokazują, że około 47% konsumentów w 28 krajach unika zakupu urządzeń IoT (Internet of Things – Internet Rzeczy) ze względu na brak zabezpieczeń i pewności ochrony ich prywatności. Natomiast, gdy 62% badanych uważa, że są one zbyt drogie.
„Bezpieczeństwo staje się dokuczliwym problemem, ponieważ konsumenci mogą zrezygnować z urządzeń i usług IoT, ze względu na obawy związane z bezpieczeństwem” twierdzą autorzy raportu. „Ponad dwie trzecie ankietowanych zdaje sobie sprawę z ostatnich naruszeń bezpieczeństwa, takich jak ataki hakerów, kradzież danych lub przejęcie urządzeń. Spośród konsumentów świadomych ataków hakerów i posiadających lub planujących zakup urządzeń IoT w ciągu najbliższych pięciu lat 18% postanowiło odłożyć używanie tych urządzeń i usług związanych aż do momentu uzyskania gwarancji bezpieczeństwa.”
24% ankietowanych postanowiło natomiast odłożyć zakup inteligentnych urządzeń lub subskrypcji usług z powodu obaw o bezpieczeństwo. Większość „obaw związanych z bezpieczeństwem” pochodzi z Indonezji (60%), RPA i Chin (58%). Oznacza to, że inteligentne technologie nie mają zaufania wśród klientów, którzy nie chcą by ingerowały one we wrażliwe dane.
Firmy produkujące cyfrowe zabezpieczenia dla domowych i firmowych komputerów już podjęły próby zabezpieczenia całej sieci urządzeń domowych – w tym IoT. Np. Bitdefender – rumuński producent oprogramowania antywirusowego, w zeszłym roku wydał urządzenie o nazwie Bitdefender Box, które ma za zadanie chronić wszystkie urządzenia korzystające z Internetu w domu. Urządzenie na razie jest dostępne w USA i niestety nie wiadomo, czy i kiedy pojawi się w Europie.
Consumer Technology Association (CTA), organizator największych na świecie targów elektroniki użytkowej CES przewiduje, że w Stanach Zjednoczonych sprzedaż urządzeń inteligentnych do domu wzrośnie o 21% czyli do 8,9 mln sztuk w 2016 roku, generując tym samym 1,2 mld przychodów.
Konsumenci w badaniach wskazują, że cena to najwyższa bariera odgradzająca od zakupu przedmiotów technologii IoT, ponieważ są one zbyt drogie. Na rynkach „dojrzałych” cena gra mniejszą rolę, gdy jednocześnie na rynkach „wschodzących” (Rosja, Rumunia, Filipiny) cena jest największą barierą.
*Badanie Accenture przeprowadzono w Internecie w październiku i listopadzie 2015 roku na 28.000 klientach z 28 krajach, w tym z Australii, Brazylii, Kanady, Chin, Czech, Francji, Niemiec, Węgier, Indii, Indonezji, Włoch, Japonii, Meksyku, Holandii, Filipin, Polski, Rumunia, Rosji, Arabii Saudyjskiej, Słowacji, Republiki Południowej Afryki, Korei Południowej, Hiszpanii, Szwecji, Turcji, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych.
dodane przez MARKEN