Zgodnie z decyzjami Komisji Europejskiej do 2012 r. przemysł samochodowy w UE powinien ograniczyć emisję CO2 na każdy pojazd do 120 g/km, czyli o 25 proc. w porównaniu do 2004 r. Jednak koszt umożliwiającej to technologii zwiększy średnią cenę samochodu.
"Rozwiązania proponowane przez Komisję Europejską, ograniczające się wyłącznie do koncernów samochodowych, mogą doprowadzić do wzrostu cen samochodów, a co za tym idzie kłopotów producentów w Europie - tłumaczy Jakub Faryś, dyrektor PZPM - Konieczne jest zastosowanie rozwiązań, które zapewnią nie tylko redukcję dwutlenku węgla, ale także ochronę miejsc pracy w zakładach branży motoryzacyjnej".
Z Raportu PZPM wynika, że szersze wykorzystanie alternatywnych paliw, ulepszenie sieci drogowej i ekologiczna jazda znacznie wpłyną na ograniczenie emisji CO2 do atmosfery. Istotne znaczenie ma także lepsze zarządzanie ruchem drogowym i zharmonizowane opodatkowanie sprzyjające ekologicznym pojazdom.
Korki i nierówne nawierzchnie są największymi winowajcami odpowiedzialnymi za podwyższoną emisje CO2. Z danych ACEA opublikowanych w Raporcie PZPM wynika, że zastąpienie zaledwie połowy z obecnych świateł regulujących ruch aktywnymi, reagującymi na natężenie ruchu, pozwoliłoby zmniejszyć emisję dwutlenku węgla o 2,4 mln ton rocznie. Stanowi to 16 proc. założonej przez Komisję Europejską redukcji. Poprawa infrastruktury i wyrównanie nawierzchni dróg ograniczyłoby emisję o kolejne 5 proc.
Eko-jazda, czyli jazda oszczędna, to rozwiązanie korzystne nie tylko dla środowiska, lecz także dla kieszeni kierowcy. Pozwala zmniejszyć rachunki za paliwo o 25 proc. Dzięki eko-jeździe emisja CO2 zostałaby ograniczona do 2010 r. o 50 mln ton.
Jak być ekologicznym kierowcą? W Raporcie PZPM znajduje się 6 złotych zasad: 1. Jak najszybciej zmieniaj bieg na wyższy 2. Zwracaj uwagę na ruch na drodze i nie rozpędzaj się niepotrzebnie
3. Nawet na krótkich postojach wyłączaj silnik 4. Regularnie kontroluj ciśnienie powietrza w oponach 5. Używaj dynamiczniej nawigacji, aby skrócić drogę 6. Usuń niepotrzebny ładunek z samochodu.
Raport specjalny PZPM jest kompleksową publikacją poświęconą polskiej branży motoryzacyjnej. Próbuje zdefiniować pozycję Polski na tle innych krajów Unii Europejskiej poprzez pryzmat sprzedaży, produkcji, bezpieczeństwa ruchu drogowego, emisji CO2 iározwiązań podatkowych.
Pełna treść raportu dostępna jest na stronie internetowej: http://www.pzpm.org.pl/pl/1/0/113/raport-specjalny-pzpm.