AdWare - programy do reklamowania towarów lub usług

Adware jest programem instalowanym na komputerze ofiary w celu reklamowania określonych towarów lub usług. Liczba tych programów gwałtownie wzrosła w drugiej połowie 2004 r. Ogólnie liczba programów adware wzrosła w roku 2004 o 78%, co świadczy o niewątpliwym zainteresowaniu tymi programami ze strony twórców wirusów.


Wykres 4. Współczynnik wzrostu programów adware w okresie od stycznia 2003 r. do maja 2005 r.

Zjawisko to można wyjaśnić tym, że programy adware są teoretycznie legalne, chociaż można dopatrzyć się tu sprzeczności terminów. Ta niejasność prawna powoduje, że wiele firm otwarcie rozwija takie programy. Na przykład, największa firma zajmująca się programami adware Claria Corporation, która stworzyła znany program Gator, posiada obroty w wysokości 90,5 milionów dolarów. Według prognoz Jupiter Communications Inc., wielkość rynku reklamy w Internecie wzrośnie w tym roku do 28 miliardów dolarów.

Obecnie programy adware balansują na delikatnej granicy oddzielającej oprogramowanie legalne od nielegalnego. Wśród wykrytych niedawno różnych typów potencjalnie lub jednoznacznie szkodliwych programów adware znalazły się:

  • programy adware infekujące pliki wykonywalne
  • programy adware wykorzystujące technologie rootkit do ukrycia swojej obecności w systemie
  • programy adware wykorzystujące exploity do zainstalowania się w systemie
  • programy adware legalnie przechwytujące informacje

Świadczy to o świadomości twórców adware ogromnej roli, jaką w ich produktach odgrywają niuanse. Dlatego nieustannie dążą oni - przy użyciu wirusów, rootkitów i innych złośliwych technologii - do zwiększenia czasu, jaki upływa od momentu zainstalowania do wykrycia lub usunięcia takich programów.

Liczba pozwów skierowanych przeciwko twórcom adware sugeruje, że branża antywirusowa jest bliska sklasyfikowania adware jako jednoznacznie złośliwego oprogramowania. Przykładem może być firma Symantec, która wniosła do sądu sprawę przeciwko Hotbar.com, twierdząc, że programy reklamujące Hotbar stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa IT. W świetle tej sprawy dziwi fakt, że firmy takie jak Deutsche Bank i zaliczają się do inwestorów Hotbara.

Podsumowując, można powiedzieć, że przepaść istniejąca między tak zwanymi programami adware a rzeczywistymi złośliwymi programami praktycznie przestała istnieć.

źródło: http://www.viruslist.pl

 

Polityka Prywatności